The Interview

6
The Interview

Als er een film is die heel wat politieke commotie heeft veroorzaakt in 2014, dan is het The Interview wel. Het duo Seth Rogen en James Franco staat al niet bekend om hun subtiele humor, maar met het belachelijk maken van een persiflage van de Koreaanse dictator gingen ze volgens Korea te ver. Als gevolg daarvan werd de producent Sony gehackt (door wie blijft onbekend) en besloten zij de film niet meer uit te brengen. Gelukkig, voor fans van het duo, besloten veel bioscopen hem alsnog te draaien en uiteindelijk kwam alles goed. Bijna alles dan, want de film bleek niet zo overdonderend als verwacht.

Tv-host Dave Skylark (Franco) en zijn producent Aaron (Rogen) krijgen de ultieme mogelijkheid om voor hun programma de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-Un (Randall Park) te interviewen, omdat Jong-Un enorm fan blijkt te zijn van Skylark. Uiteraard grijpen ze de kans, maar de Amerikaanse CIA wil dat ze hem vermoorden; het is immers een levensgevaarlijke meestermanipulator met veel te veel macht dan goed voor hem is. Ze stemmen in, maar Skylark blijkt minder bestand te zijn tegen de charme van de leider dan hij dacht.

Het verhaal is op zich aardig, met name de manier waarop de manipulatietechnieken van Jong-Un verbeeld worden zijn erg sprekend. Lizzy Caplan (de gothic uit Mean Girls!) heeft een aardig bijrolletje als CIA agente en Diana Bang speelt de rechterhand van Kim Jong-Un, die komisch haar dilemma tussen trouw aan de Koreaanse leider en liefde voor dikke Amerikanen (Rogen) vertolkt. Op een aantal mooie shots van Korea en een spectaculaire scène in slow-motion na hebben we de positieve punten van deze film hiermee wel gehad. De film duurt te lang voor wat het verhaal nodig heeft, en de meeste humor ontstaat en blijft bij Franco en Rogen. Waar ze in This Is the End nog met andere acteurs hilarische scènes creëerden is The Interview een two men show, hoewel Randall an sich ook nog wel te pruimen is. Wil je twee onvolwassen kerels lol zien hebben, ga dan vooral deze film kijken en sleep er een kratje bier bij. Voor de originaliteit, het verhaal en politieke statement kun je het beter laten.