The Final Girls

The Final Girls

7.5
The Final Girls

Totdat wij deze film als dvd onder ogen kregen hadden wij er nog niet van gehoord. Het lijkt wel alsof The Final Girls in Nederland gewoon geen aandacht heeft gekregen, terwijl er wel redelijk bekende acteurs in spelen: Adam DeVine (uit de series Workaholics en Modern Family) en Thomas Middleditch (uit Silicon Valley, een nog niet zo bekende serie in Nederland). The Final Girls is een parodie op slechte jaren 80 horrorfilms, en hoewel parodies vaak helemaal verkeerd uitpakken – denk maar aan Fifty Shades of Black – is het deze keer een leuke, originele komedie geworden.

De moeder van Max (Taissa Farmiga, we zagen haar eerder in The Bling Ring) was in de jaren 80 een bekende screamqueen: een sexy jongedame die afgeslacht wordt in horrorfilms met een krap budget. Tijdens een auto-ongeluk is zij overleden en jaren later wordt haar carrière herdacht door de horrorklassieker Camp Bloodbath nog eenmaal in een bioscoop te vertonen. Op mysterieuze wijze wordt Max met een aantal vrienden in de film gezogen en staat ze ineens naast het personage dat haar moeder dertig jaar geleden speelde. Behalve de emotionele schok is nu vooral de vraag: hoe komen ze weer uit de film? En wie gaat het, volgens de regels van het horrorgenre, overleven?

Het idee van in een film gezogen worden is niet geheel nieuw, zo gebeurt iets vergelijkbaars in de kinderactiefilm Last Action Hero en was er in begin jaren 90 de film Stay Tuned waarin een koppel in de televisie terecht komt. The Final Girls is vooral erg grappig door knullige situaties en de talloze verwijzingen naar het oude horrorgenre. Daarin is deze film geen bijzondere komedie, maar wat de film extra bijzonder maakt is dat het risico wordt genomen om een zwaar thema te bespreken in een parodie. Uiteindelijk draait het verhaal namelijk om Max, die haar moeder heeft verloren, en hoe zij omgaat met dat verlies. In een aantal scènes worden deze diepe gevoelens heel goed uitgedrukt met prachtige camerabeelden en sterk opgebouwde (emotionele) spanning. Het verhaal is bittersweet en om dat te combineren met een hommage aan de oude horrorfilms, de spanning van slasher movies én grappige, hedendaagse humor – die vaak geïmproviseerd is – is echt knap gedaan.

the-final-girls01[1]

Regisseur Todd Strauss-Schulson heeft eerder voornamelijk aan shortfilms en tv-series gewerkt, en de stonerfilm A Very Harold & Kumar 3D Christmas. Het lijkt erop dat hij met The Final Girls ineens een sprong in de goede richting heeft gezet waar originaliteit samenvalt met goede entertainment. Het is zeker de moeite waard om de dvd aan te schaffen, want die zit boordevol extra’s. De regisseur vertelt daarin dat hij het belangrijk vindt om extra’s aan te bieden opdat je er nog wat van kan leren, en dat is niet gelogen: naast de hele film met zowel commentaar van hem als met commentaar van de cast, zijn de deleted scenes ook voorzien van commentaar, zijn er beelden toegevoegd uit de conceptfase van CGI-scènes, en wordt in een zogenaamde Visual Effects Progression Reel getoond hoe de originele beelden verschillen van de nabewerking. Er wordt niet omheen gedraaid dat er veel wordt aangepast (bijvoorbeeld de kleur van de lucht, om maar iets te noemen) en daaruit blijkt dat de makers The Final Girls ook zien als een hommage aan film zelf. The Final Girls is dus een film met een lach en een traan, heeft strakke cinematografie en biedt het eenvoudige maar doeltreffende vermaak uit slasher movies.