The Collector

7.5
The Collector

Van een collega-recensent kreeg ik deze horror aangeraden omdat er gruwelijke martelingen in zouden zitten. Als je een beetje houdt van torture porn in matige B-films dan weet je al wat je te wachten staat: veel pijn, geschreeuw en fysieke en psychologische marteling. Het mag voor zich spreken dat niet iedereen zich in dit genre kan vinden, maar liefhebbers van de Saw reeks kunnen The Collector alvast op hun kijklijstje zetten.

De protagonist in The Collector is eens niet een dom blondje, maar een kleine crimineel die het hart op de juiste plek heeft zitten. Wanneer hij besluit bij een juwelenhandelaar in te breken om schuld aan zijn ex-vrouw af te betalen blijkt hij niet de enige te zijn in het lege huis. Voorzichtig als hij is komt hij er snel achter dat het hele huis vol hangt met booby traps. Hij zou makkelijk weg kunnen komen, maar hij is niet de enige die in het huis gevangen zit. En dan speelt zijn geweten een grote rol.

Alle lof gaat uit naar de knappe Josh Stewart, die een rol neerzet waar je van gaat houden omdat het simpelweg een intelligent persoon is. In het spelletje ‘The Collector vs. Kleine Crimineel’ zijn ze aardig aan elkaar gewaagd, in tegenstelling tot veel vergelijkbare martelfilms. Wat ook bijdraagt aan het medeleven voor hem, is het relatief uitgebreide achtergrondverhaal dat geschetst wordt. De film komt hierdoor rustig op gang maar slaat je in de tweede helft keihard terug in je stoel. Veel van de traps doen denken aan Saw, wat niet vreemd is aangezien The Collector in eerste instantie bedoeld was als één van de Saw-vervolgfilms (maar dat niet is geworden) én is geregisseerd en geschreven door Marcus Dunstan, die ook het screenplay voor Saw IV, V en VI schreef. De pijnlijke scènes worden dan begeleid met een stevige soundtrack. Hier en daar zijn wat slechte, danwel flauwe scènes verwerkt, maar het moet natuurlijk ook niet te serieus zijn. Het is immers een martelfilm. Kortom, The Collector is als Home Alone voor volwassenen en is echt een sterke uitvoering in zijn genre.