some-like-it-hot-image-1[1]

Some Like It Hot

8
Some Like It Hot

Iedereen kent het gezicht van Marilyn Monroe uit het bekende schilderij van Andy Warhol, maar met name de jongeren onder ons weten niet waarmee ze nu precies bekend is geworden. En dat is zonde, want Some Like It Hot is niet voor niets een klassieker geworden met Monroe in de hoofdrol. Een comedy uit 1959 die nog steeds geweldig is om te kijken. Het is even wennen dat de film in zwart-wit is opgenomen, maar omdat het verhaal zich in 1929 tijdens de drooglegging afspeelt is het volkomen legitiem. Bovendien heeft het nog een functioneel doel: make-up is minder goed te zien. De hoofdrollen bestaan namelijk uit mannen verkleed als vrouwen.

Muzikanten Joe en Jerry (Tony Curtis en Jack Lemmon) ontsnappen ternauwernood aan een conflict tussen verschillende maffialeden. Daarnaast zijn ze op zoek naar een inkomen, want de club waar ze speelden is leeg geruimd omdat er alcohol geschonken werd. De enige optie is een trip naar Florida waar ze muziek zullen maken voor miljonairs, maar daarvoor moeten ze zichzelf voordoen als vrouwen. Onderweg ontmoeten ze de sexy Sugar Kane (Marilyn Monroe), die de beiden vrienden wel zien zitten. De problemen stapelen zich op, tot aan slapstick toe, wat hilarische scènes oplevert.

Vooral het samenspel tussen Curtis en Lemmon is geweldig om te zien. Monroe speelt het naïeve domme blondje ook erg overtuigend, al is dit vooral omdat ze waarschijnlijk ook echt zo was. De absurde relatie tussen miljonair Osgood en Jerry (maar op dat moment ‘Daphne’) zorgt er soms voor dat je huilt van het lachen. Naast slapstick is er ook ruimte overgelaten voor een beetje cultuur en geschiedenis; de criminele jaren 20 met de drooglegging spelen een belangrijke rol in het verhaal. Technisch gezien mankeert er natuurlijk wel wat aan de film (geluid dat wordt afgekapt, contrast dat soms verandert) maar dat zorgt alleen maar voor dat extra nostalgische gevoel. Some Like It Hot is een tijdloze comedy waar je zowel met een vriendengroep als familie om kan lachen.