slumdog_millionaire_61939-1920x1200[1]

Slumdog Millionaire

8
Slumdog Millionaire

Waarschijnlijk heb je, net als ik, Slumdog Millionaire al talloze keren voorbij zien komen. Deze film heeft ontzettend veel press coveragegehad en hoewel dat niet altijd een goed teken is, is de hype in dit geval terecht. Slumdog Millonaire is spannend, ontroerend en bovenal een prachtige schets van het mooie en minder mooie van India.

De film draait om het leven van straatschoffie Jamal, die opgroeit in het armste deel van Dubai (of Mumbai?) en wordt gevolgd vanaf de grootste gebeurtenis in zijn leven; hij is against all odds finalist van de Indiaanse versie van Lotto Weekend Miljonairs. Middels flashbacks kom je er als kijker achter hoe hij alle vragen goed heeft weten te beantwoorden, maar bovenal komt Jamal’s heftige levensverhaal naar boven, gevuld met kleurrijke types zoals zijn broer Salim en jonge liefde Latika.

Voor mij draaide deze film niet om de regisseur of de acteurs, hoewel deze allemaal perfect speelden. Vooral de jonge Indiaanse kinderen zetten een schrijnend portret neer. En dat portret, daar ging het mij juist wel om. Deze film is een rit waarbij je wordt meegenomen naar een verre wereld en diens gebruiken. En hoewel Nederland genoeg schoffies kent – Ciske de rat, Kruimeltje – is er ook zeker nog plaats voor Jamal. Zoek je vrienden en familie op en maak je klaar: er zal worden geschrokken, gehuild, gelachen maar vooral worden gejuicht om zijn succes.