Scouts Guide to the Zombie Apocalypse

Scouts Guide to the Zombie Apocalypse

6.5
Scouts Guide to the Zombie Apocalypse

Met zombiefilms kun je ons altijd wel blij maken. Als het er dan eentje is met een van de meest nerdy groep personages die je maar kan bedenken – namelijk scouts – dan moet je deze wel gaan zien. Van een dergelijke horrorkomedie (of fantasy-komedie?) verwacht je natuurlijk niet al teveel, zeker nadat Shaun of the Dead ons in 2004 al liet zien hoe je een écht grappige zombiekomedie maakt. Toch viel Scouts Guide to the Zombie Apocalypse ons zeker niet tegen.

Drie hechte vrienden van een jaar of 16 zitten bij de lokale scouts, de één met iets meer zin dan de ander. Net op de laatste kampeeravond gaat het bij een nabijgelegen laboratorium mis: een zombie-uitbraak terroriseert het hele dorp. Samen met de oudere, sexy Denise proberen ze de zus van een van de jongens te bereiken, die op een illegaal feest op onbekende plek is.

Het feit dat de protagonisten pre-pubers zijn zorgt voor een schattige humor vol borstengrapjes en naïviteit. Scouts Guide zal het dan ook goed onder deze doelgroep doen, maar is zeker niet voor jonger publiek bedoeld: er wordt genoeg bloed verspild en de agressieve zombies zetten hun tanden meerdere malen in vers mensenvlees. Maar hoe grappig het begin ook is, naarmate de film vordert is het vooral meer van hetzelfde en neemt de humor af. De jonge acteurs spelen het dan wel weer erg leuk. Gelukkig maar, want het grootste minpunt aan Scouts Guide is wel de montage. Slechte overgangen en vreemd getimede cuts doen af aan de best aardig vormgegeven zombies, en de weinige scènes die er juist erg kunstig uit zien vallen er volledig buiten. Scouts Guide to the Zombie Apocalypse mag dan een simpel verhaal hebben waar echt meer in had kunnen zitten, het is wel een grappige aanvulling op de groeiende berg zombiefilms. Regisseur Christopher Landon, die oorspronkelijk schrijver is van echte horrorfilms als Paranormal Activity, heeft een goede poging gewaagd maar mag wat ons betreft net iets meer de diepte in gaan.