room

Room

8.5
Room

Toen de boekverfilming Room in première ging werd deze met veel lof ontvangen. Brie Larson won zelfs een Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrolspeler. Persoonlijk kiezen wij eerder voor een thriller dan voor een drama, maar met Room werd dat vooroordeel keihard de grond in geboord. Room is een film die je gegarandeerd pakt en waar je nog dagen over nadenkt.

Larson is een jonge moeder van de vijfjarige Jack. Zij leven in een klein kamertje met alleen een dakraam en krijgen af en toe eten en drinken van een man. Al snel kom je erachter dat Jack de buitenwereld nog nooit gezien: al heel zijn leven zijn de kamer en zijn moeder het enige wat hij kent. Hun leven is niet vreselijk onmenselijk, maar hun gevangenschap zit Jack’s moeder natuurlijk behoorlijk dwars. Dan verzint ze een plan om te ontsnappen om haar zoontje de echte wereld te kunnen laten zien.

De band tussen Larsen en Jacob Tremblay (Jack) is ontzettend sterk. Ze hebben hun eigen taaltje, zoals stelletjes die ook ontwikkelen als ze jaren bij elkaar zijn, en ze vullen elkaar perfect aan – ondanks de sporadische natuurlijke botsingen tussen moeder en zoon. Eerst draait het verhaal vooral om de kamer: hoe komen ze daar? Wat is er buiten de kamer aan de hand? Wie is de man? Na de ontsnappingspoging krijgt de film ineens een compleet nieuwe dimensie. Als een soort drieluik ontwikkelt het verhaal zich en gaat het verder dan waar de gemiddelde film over gevangenschap op zou houden. En dat alles door de ogen van de vijfjarige Jack, zonder te vervallen in een kinderlijke vertoning. Room is erg persoonlijk door de heftige emoties die een rol spelen, maar biedt ook een visie op afstand: hoe Jack een wereld ontdekt die hij nog nooit heeft gekend. Je gaat je afvragen: wat zou ik doen als ik in moeders schoenen stond? Room is mysterieus, vernieuwend en door de soundtrack soms een tikkeltje zoet, maar het is vooral een prachtig geacteerd verhaal dat gegarandeerd op je gevoel inwerkt.