Project Almanac

6.5
Project Almanac

In de categorie tijdreizen vind je maar een handjevol films, maar regelmatig wordt de lijst uitgebreid. Zo kwam in 2014 de young adult tijdreisfilm Project Almanac uit. Niets kan natuurlijk tippen aan Back to the Future maar wij waren erg benieuwd naar deze film. De hoogste tijd dus om deze na een zware werkdag te zien.

David is een intelligente tiener die op zijn zevende zijn vader heeft verloren. Wanneer hij per toeval stuit op een kluis die goed verborgen lag in de kelder, komt hij met zijn vrienden er snel achter dat het gaat om het ontwerp van een tijdreismachine – ze zijn immers allemaal techneuten. Natuurlijk bouwen ze de tijdreismachine en gebruiken ze hem om het leven net een beetje leuker te maken. Maar zoals altijd geldt als je naar het verleden reist: pas op met wat je verandert.

Wat direct opvalt, is dat de hele film found footage is: alle beelden zijn geschoten alsof de zus van David alles heeft vastgelegd met een eigen camera. Dat werkt niet in elke film even goed, maar in dit geval houdt het het tempo lekker hoog. Dat is ook nodig want het grootste deel van de film bestaat juist níet uit het oplossen van een probleem, maar het genieten van de mogelijkheden die tijdreizen met zich mee brengt. Het groepje vrienden heeft de grootste lol, waar ook nog een stukje romantiek bij komt kijken. Als het uiteindelijk toch mis gaat wordt het flink spannend, maar dat levert over de hele film genomen wel een vreemde spanningsboog op. Daarin blijft Project Almanac toch steken op een eenvoudige, maar vermakelijke tienerfilm. Wat wel een pluspunt is, is dat het zich grotendeels aan de algemene tijdreisregels houdt maar er niet te diep in gaat zodat het niet geforceerd raakt. Met hier een daar een subtiele verwijzing naar eerdere tijdreisfilms zoals Looper is Project Almanac een aardige, maar geen verrassende toevoeging aan de categorie tijdreisfilms.