Neighbors

Plot: / / /
7
Neighbors

De DVD cover van Neighbors (a.k.a. Bad Neighbours) doet je waarschijnlijk direct denken aan de zoveelste flauwe puber/stonerfilm met Seth Rogen, zoals This Is the End. En dat klopt ook: er wordt gezopen, geblowd, en keihard geparty’d. Wat wil je ook als je als naast een studentenhuis woont. Het enige verschil met Rogen eerdere films: hier is hij oprecht een bezorgde vader die voor zijn kindje klaar wilt staan, maar stiekem zijn studentenfase nog niet helemaal heeft afgesloten. Het is Knocked Up in een later stadium.

Rogen wordt als vader aangevuld met de grappige en Australische Rose Byrne. Wie had gedacht dat zij zo komisch kon zijn, als je bedenkt dat ze vooral horror en sci-fi rollen heeft vervuld. Dit duo is een match made in heaven als beginnende ouders. Hun goed geplande leventje wordt echter in de war geschopt door een studentencorps dat intrekt in het huis naast hen, geleid door Zac Efron. De piepjonge ouders doen hun best op de luidruchtige studenten in te praten, maar worden ook verleid door de vele feestjes. Wie gaat er winnen, het gezin of de studenten?

Efron mag dan wel een beetje te oud zijn voor een studentenrol, met zo’n hoofd en lichaam kom je er toch wel. Rogen is met zijn ongetrainde bierbuik een mooie tegenhanger, wat dan ook een paar hilarische scènes oplevert. Dat is dan ook een sterke kant van de film: het draait niet enkel om feestjes, chaos en banale onzin, maar humor ontstaat uit de karakters en emoties van de personages. Een minpuntje is wel dat het hele verhaal natuurlijk vrij ongeloofwaardig is. Regisseur Nicholas Stoller maakte eerder Get Him to the Greek, en daarmee vergeleken is deze film toch wel een stuk minder random. Ten slotte: Rogen en co. zouden zichzelf niet zijn als er niet verschillende cameo’s verschijnen zoals de jongens van de serie Workaholics. Neighbors is dus een vermakelijke pulp van het studentenleven, jong-adolescenten en popcultuur. Trek die zak popcorn maar open!