gonegirl[1]

Gone Girl

7.5
Gone Girl

David Fincher staat bekend om zijn ingewikkelde, beklemmende verhalen (Fight Club, Se7en) en Gone Girl is daar geen uitzondering in. Zijn nieuwste telg werd vorig jaar ontzettend goed ontvangen met een glansrol voor Rosamund Pike, die je kunt kennen van verschillende bijrollen in onder andere Pride & Prejudice, Fracture en The World’s End. Zet daarnaast Ben Affleck en je hebt een film die je wel gezien moet hebben.

Nick (Affleck) is een doodnormale burger die zijn huis aantreft in een puinhoop, met zijn vrouw spoorloos verdwenen. De politie helpt de enigszins rijke vrouw met rijke ouders vinden, maar steeds meer bewijsmateriaal wijst Nick als schuldige aan. De media zet Nick in kwaad daglicht en hij heeft enkel nog zijn zus (Carrie Coon) om zich tot te richten. Maar Nick krijgt zelf ook steeds meer twijfels bij de mysterieuze verdwijning van zijn vrouw.

Met 2,5 uur is Gone Girl een lange zit, maar de spanning zakt geen moment in. Het verhaal neemt telkens een nieuwe wending en gezien deze opbouw had het ook goed gewerkt als een toneelstuk met meerdere bedrijven of als een miniserie. De film begint als een detective met ontknoping, maar verandert dan langzaam in een dramathriller. Fincher laat weer zien dat hij een meester is in het vertellen van verhalen, die ondanks hun complexiteit wel goed te volgen zijn. Daarnaast is ook deze film licht maatschappij-kritisch omtrent persvrijheid en mediamanipulatie; daarmee zijn er veel overeenkomsten te vinden met het Scandinavische Jagten. Affleck is misschien niet de meest interessante acteur voor de rol, maar juist zijn normale verschijning doet het hier erg goed. Gone Girl is gewoon een spannende thriller die goed is uitgevoerd (met goede muziek!) en iedereen in meer of mindere mate zal aanspreken.