Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

6.5

In dit huishouden leeft een enorme Harry Potter-fan en een niet zo enorme Harry Potter-fan. Bij het kijken van Fantastic Beasts (ook al bij deel 1) bleek maar weer dat je een film heel anders ervaart als je veel van de canon uit de ‘Wizarding World’ niet hebt meegekregen. Want waar Fantastic Beasts and Where to Find Them nog vrij toegankelijk was door nieuwe deuren te openen in de tovenaarswereld, moet je bij dit vervolg toch enige voorkennis hebben.

Ook dit deel speelt zich af vóór Harry Potter, rond de jaren 30. Newt Scamander is een autistische bioloog die allerlei vreemde magische wezens verzameld in zijn mobiele lab in de vorm van een koffertje en het liefst houdt hij zich buiten politieke kwesties. De wereld raakt echter in opschudding wanneer Grindelwald (Johnny Depp) ontsnapt, een gevaarlijke tovenaar die er Hitler-achtige trekjes op na houdt. Een jonge versie van Dumbledore/Perkamentus (Jude Law) geeft Newt de opdracht om hem te helpen zodat Grindelwald niet krijgt wat hij wilt: controle over de hele wereld inclusief de dreuzels.

The Crimes of Grindelwald bestaat uit meerdere verhaallijnen die allemaal rondom Grindelwald en een nog onbekend figuur genaamd Credence Barebone (Ezra Miller, die eerder een fantastische rol neerzetten in We Need to Talk About Kevin). Kudos voor Jude Law, die de typische maniertjes van de oude Dumbledore heel goed heeft overgenomen; je gelooft meteen dat dit later de oude Zweinsteinbaas wordt. Depp als Grindelwald is typisch Depp, maar dus niet erg verrassend. Veel nieuwe gebeurtenissen passen perfect in de bestaande wereld die J.K. Rowling heeft geschapen en er zijn zelfs onderdelen uit fan fiction ‘waargemaakt’. Een feest voor de Potterfans dus, maar nogal complex als je niet bekend bent met de bijfiguren uit de eerdere boeken en wat hun motivatie is. De film is dan ook grofweg in twee onderdelen te splitsen: informatiedichte dialogen waarin je meer te weten komt, en nonverbale actiescènes. Inhoudelijk is The Crimes of Grindelwald dus een leuke uitbreiding, maar de uitwerking is niet voor het brede publiek. Het valt ook op dat dit deel serieuzer is met minder grapjes. Maar zelfs als je weinig van het verhaal kent, dan is Newt Scamander een interessant personage om te volgen en zijn zijn fantasiebeesten mooi geanimeerd.