Accepted

6.5
Accepted

Jaren geleden zagen wij ooit deze komedie van Steve Pink, die ook het hilarische Hot Tub Time Machine op zijn naam heeft staan. Tijdens een avondje film kijken bij oude vrienden keken we Accepted nog eens terug. Wellicht uit nostalgie, want de film gaat over jongvolwassenen die gaan studeren, terwijl wij bijna klaar zijn met studeren. Desondanks is Accepted voor veel mensen weggelegd, want iedereen heeft wel ooit een hekel gehad aan school en studeren.

In Amerika gaat het studeren iets anders dan hier: je moet maar hopen dat je geaccepteerd wordt op een opleiding, en zo ja dan heb je ruime keuze uit allerlei vakken. Bartleby (Justin Long), Sherman (een nog heel dikke Jonah Hill), en nog een stel lamzakken hebben moeite om geaccepteerd te worden op een opleiding en besluiten daarom hun eigen college op te richten. Onofficieel dan, want het gebouw is een omgebouwd psychiatrische inrichting en ze hebben geen vergunningen. Terwijl de jongens zich prima vermaken met nietsdoen blijkt een foutje in de neppe aanmeldprocedure gezorgd te hebben voor tientallen aanmeldingen van rejects. Gevolg: een nep-campus met allemaal randfiguren. Probeer je daar maar eens uit te werken.

Het goedlachse gezicht van Justin Long is misschien wel het leukste aan de film. Long was destijds al 28 maar speelt de creatieve student toch erg goed. Daarnaast vult Jonah Hill in zijn altijd knullige rol hem goed aan en heb je als extreem randfiguur nog Adam Herschman, die het komische bijrolletje vervult. Het weinige verhaal zit boordevol flauwe Amerikaanse grappen – die voor de verandering eens niet enkel bestaan uit onderbroekenlol – party scenes en gestuntel. Uiteindelijk komt dan toch een moraal, maar dat is meer verplichting dan vrije keus: de film moet toch ergens een afgerond einde krijgen. Hiermee is de film dan ook wel beschreven: simpel, puur voor het komische effect geproduceerd en kijkt lekker weg. Niets nieuws onder de zon als je Accepted vergelijkt met andere Amerikaanse tiener-komedies, maar wel vermakelijk.