Aanmodderfakker

7
Aanmodderfakker

Een flinke tijd terug waren de opvallende trailers van Aanmodderfakker al te zien op het internet. Die trokken destijds niet echt mijn aandacht, maar nu Aanmodderfakker op televisie voorbij kwam (nu al? Ja echt) besloot ik deze Nederlandse, ietwat zwarte komedie te kijken. Het lijkt wel alsof Nederland een nieuwe periode is ingeslagen qua filmproductie, want het is niet meer wat het ooit was – in de positieve zin. Films uit Nederlands grondgebied van de afgelopen 10 jaar hebben in mijn ogen vaak slechte acteerprestaties, een matig verhaal en veel te veel onnodige seks en kots. Aanmodderfakker heeft niets van dat alles.

Thijs is een 32-jarige student die nauwelijks kan bijhouden hoeveel onafgeronde studies hij heeft gevolgd, welke rekeningen nog niet betaald zijn, en hoeveel schone was hij nog heeft (spoiler: geen enkel kledingstuk). Samen met zijn huisgenoot leeft hij een quasi zorgeloos leven en laat hij af en toe zijn hoofd zien bij zijn baantje in een mediawinkel. Dan ontmoet hij Lisa, de 16-jarige oppas van zijn nichtje. Ondanks dat hij weet dat het leeftijdsverschil echt te groot is krijgt hij wel gevoelens voor haar, en dat lijkt wederzijds te zijn. Terwijl Thijs worstelt met zijn geweten wordt zijn omgeving steeds volwassener en is hij gedwongen toe te geven dat hij maar wat aanmoddert in zijn leven.

Dit klinkt als een drama, maar Aanmodderfakker is een echte komedie. Op sommige momenten lijkt de humor erg op de films van Seth Rogen, maar er komen ook serieuzere en zelfs zielige momenten voorbij. Het is moeilijk om flauwe humor niet door te laten slaan tot onderbroekenlol, en dat heeft regisseur Michiel ten Horn goed voorkomen. Hoofdrolspeler Gijs Naber, die ook in andere bekende films van eigen bodem speelde zoals Zwartboek, laat zien dat hij zowel de low life student als de gevoelige jongen kan spelen. Ook de 16-jarige Roos Wiltink, die qua uiterlijk wel iets weg heeft van Jennifer Lawrence, speelt sterk. Verhaaltechnisch is er iets teveel tijd ingeruimd voor de neerwaartse spiraal van Thijs’ leven en het duurt lang voordat het weer wat beter gaat. Er hadden meer hoogtepunten in verwerkt kunnen worden. Ten slotte is de stijl van de film ook de moeite waard om te noemen: een opvallende soundtrack begeleidt kleurrijke beelden die veel symmetrische shots bevatten. Dat vormt een mooi contrast met de problemen waar Thijs tegenaan loopt. Aanmodderfakker is sinds tijden weer een leuke Nederlandse komedie, zonder onderbroekenlol en kots.