A Million Ways to Die in the West

5.5
A Million Ways to Die in the West

Als groot fan van Family Guy, American Dad en zelfs Ted was ik thrilled toen ik hoorde dat meester-comedian Seth MacFarlane weer met een nieuwe film op de proppen kwam. Dat MacFarlane’s humor een kwestie van smaak is staat buiten kijf – you either love it or hate it – maar van A Million Ways to Die in the West was ik toch wel een beetje geschrokken. Zou MacFarlane zijn top voorbij zijn geraasd?

Naast script en regie vertolkt MacFarlane ook de hoofdrol: een dommige boer in het Wilde Westen vindt het tijdperk maar niets en ergert zich dood aan de grote gevaren van het Westen. Wanneer hij een vrouw ontmoet die op hem inpraat zich wat meer als een echte man te gedragen en de grote crimineel van het Westen te verslaan, volgt hij gehoorzaam. Feit blijft echter dat het een falende nietsnut is die zich steeds verder in de problemen weet te werken.

Laat ik beginnen met de positieve kant. Uiteraard zitten er verschillende verwijzingen naar popcultuur in verwerkt (Back to the Future, Django Unchained) en heeft MacFarlane geprobeerd het Western genre te moderniseren en er bijna een satire ervan te maken. Soms werkt dat erg goed, maar vaak wordt de plank misgeslagen en eindigt een grap in banale onderbroekenlol. Leuk op z’n tijd, maar voor een 2-uur durende film is het wat veel. Daarnaast zitten er echt onnodige scènes in die werkelijk niets toevoegen aan het verhaal (een 10 minuten durende visualisatie van een paddo-trip bijvoorbeeld) en is de rode draad af en toe ver te zoeken. Medespelers Liam Neeson en Charlize Theron zorgen dat het gemiddelde acteerniveau op peil blijft, maar Seth kan de volgende keer beter áchter de camera blijven. Vanwege de satirische insteek en de soms wel grappige slapstick-momentjes komt A Million Ways to Die in the West met de hakken over de sloot onze lijst met recensies binnen. Ik hoop dat Ted 2 veel goed gaat maken.