21 & Over

6
21 & Over

Bij Filmoftheday.nl checken wij ook altijd of een film geschikt zou zijn voor een gezellig avondje film met je vrienden. Hiervoor moet een film makkelijk te volgen zijn – ook als je een stukje mist omdat zo moet lachen om je beste vriendin – en bij voorkeur een beetje vrolijk of spannend, zodat de stemming niet inkakt nadat de film is afgelopen. Bij de meesten films op filmoftheday.nl doen wij hierover een educated guess maar 21 & Over hebben wij daadwerkelijk met vrienden op de bank gekeken en doorstond de test glansrijk.

21 & Over is een puberale feestfilm zoals we er velen kennen; maten Miller (Miles Teller) en Casey (Skylar Astin) zijn licht vervreemd van hun middelbare schoolvriend Jeff Chang, een serieuze jongen die hard aan het studeren is om dokter te worden. Op zijn eenentwintigste verjaardag (de legale leeftijd om te drinken in Amerika) nemen ze hem onder lichte dwang mee uit. De avond begint geslaagd, maar als Jeff Chang op tijd moet worden thuisgebracht komen ze er snel achter dat hij geheimen heeft waar de jongens niks van af weten.

Het zijn vooral de twee hoofdrolspelers, Teller en Astin, die 21 & Over zijn extra halve puntje geven bovenop het standaard feestverhaal wat de film te bieden heeft. De levendigheid die Teller aan zelfs een simpel karakter kan meegeven waardeer je pas echt als je ook het briljante Whiplash hebt gezien. Ik weet niet hoe die jongen het voor elkaar krijgt om zowel een gedisciplineerd drummer als een kansloze feestganger geloofwaardig te maken, maar bijzonder is het wel. Astin kennen we uit de Pitch Perfects, waar hij een soortgelijke rol speelt en dit in 21 & Over nog eens succesvol herhaalt. Verwacht bij 21 & Over geen spannende camerahoeken of plottwists waarvan je na een week nog wakker schiet, maar binnen zijn genre is dit wel een van de leukere feestfilms. En zeker geschikt voor dat filmavondje!