Water for Elephants

Water for Elephants

Plot: / / /
7
Water for Elephants

Een romantisch drama als deze zouden we zelf niet zo snel opzetten, maar met de beperkte keus die de vliegmaatschappij ons voor een 10-uur-durende vlucht aanbood was dit toch een van de meest interessante films. Opvallend is dat de regisseur, Francis Lawrence, later de drie Hunger Games zou regisseren. Maar ook de cast van Water for Elephants is niet mis met Robert ‘Twilight’ Pattinson, Reese Witherspoon en Christoph Waltz.

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de drooglegging in de jaren 30. De slimme Jacob, die studeerde voor dierenarts, verliest zijn beide ouders en daarmee ook zijn huis, waardoor hij plotsklaps genoodzaakt is om te zwerven voor een nieuw onderkomen. Hij belandt bij een reizend circus, onder leiding van de strenge August en zijn bloedmooie vrouw Marlena. Met zijn kennis over dieren weet hij al snel een vaste positie bij het circus te bemachtigen, maar die zekerheid zet hij op het spel als de vonk tussen hem en Marlena overslaat.

Pattinson is in Water for Elephants eigenlijk meer een pion zodat Witherspoon en Waltz de echte sterren kunnen zijn. De rol van borderline psychopaat met iets teveel macht is – zoals altijd – Christoph Waltz op het lijf geschreven (het begon in Inglourious Basterds) en Reese Witherspoon wisselt moeiteloos tussen verliefde echtgenote en angstig slachtoffer van een slecht huwelijk. Waar Pattinson wel goed in slaagt is zijn liefde voor dieren, dat heel wat ontroerende momenten op het witte doek tovert. Hoewel de film over het harde bestaan van een circusartiest gaat (waarbij menig circusdirecteur over lijken gaat) voel je ook een sprankje magie, dankzij de vele exotische dieren (geen CGI!) die je in de jaren 30 nog in het circus kon aanschouwen. Voor het toch vrij eenvoudige verhaal duurt de film eigenlijk net wat te lang; de vele scènes waarin de relatie tussen Jacob, Marlena en August in ongemakkelijke gesprekken naar boven komt, hadden prima gehalveerd kunnen worden.