True Story

True Story

7.5
True Story

Degenen die bekend zijn met de acteurs Jonah Hill en James Franco zullen snel denken aan puberale komedies als This Is the End. Wij in ieder geval wel, dus toen we erachter kwamen dat deze lolbroeken samen in een drama spelen waren we verrast. Jonah Hill had natuurlijk in The Wolf of Wall Street al laten zien dat hij ook serieus kan acteren en in True Story bevestigt hij dat nog eens.

De naam True Story slaat zowel op het feit dat het verhaal echt is gebeurd, als op de gebeurtenissen in het verhaal zelf. Michael Finkel (Hill) was een journalist voor de New York Times totdat hij ontslagen werd vanwege het vervalsen van nieuws. In een poging zijn reputatie weer op de rails te krijgen zoekt hij contact met Christian Longo (Franco), verdacht van de moord op zijn vrouw en kinderen. Finkel is vastberaden zijn verhaal vast te leggen. Maar omdat Longo een ongezonde obsessie met Finkel heeft – hij heeft zelfs zijn identiteit een tijdje overgenomen – is het maar de vraag of Finkels zoektocht naar Longo’s waarheid een goed idee is.

Het verhaal van de journalist die een band aangaat met een crimineel is natuurlijk niet nieuw. In de uitwerking is True Story dan ook niet origineel, maar het script zit wel goed in elkaar. Hill en Franco zijn vrienden in het echte leven en hoe ze hier een band opbouwen van wantrouwen, intrige en obsessie is dan ook erg goed gespeeld. De dialogen zijn erg goed geschreven, wat natuurlijk belangrijk is als je film voornamelijk uit dialoog bestaat. Dat True Story slechts matig scoort bij het grote publiek is waarschijnlijk te wijten aan verkeerde verwachtingen: Hill en Franco maken geen enkele grap en als je hun komische repertoire gewend bent is dat misschien een tegenvaller. Dat is echter geen reden om deze film te bekritiseren, want naast het eenvoudige verhaal is het erg goed gespeeld en geeft een beklemmende Making a Murderer-achtige sfeer – ook al is het geen klassieke whodunit. Je wordt meegenomen in Finkels zoektocht, zijn obsessies en zijn fouten. Voor schrijver/regisseur Rupert Goold is dit een prima debuut.