Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

8.5

De weinig verhullende titel doet al vermoeden waar de film over gaat, maar met enkel drie reclameborden win je geen Oscars voor beste actrice en beste mannelijke bijrol. Dit zwartkomische drama sloop ongemerkt ons vizier binnen en toen de nominaties voor de Oscars bekend werden moesten we deze bijzondere titel wel een kans geven. Met de regie en schrijfkunsten van Martin McDonagh (Seven Psychopaths, In Bruges) verwacht je eigenlijk ook meteen kwaliteit.

De billboards in kwestie staan in een fictief dorpje in het binnenland van Amerika, waar de modernisering nog niet echt heeft toegeslagen. Jaren geleden is de dochter van Mildred (Oscarwinnares Frances McDormand) verkracht en vermoord maar nog altijd zijn er geen daders gevonden. Ze is de lakse houding van de autoriteiten spuugzat en dus besluit ze via de billboards een oproep te doen aan de plaatselijke politiechef  Willoughby (Woody Harrelson), wat het hele dorpje opschudt. Al snel ontstaan er voor- en tegenstanders van haar actie.

Het personage Mildred is het belangrijkste ingrediënt van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. McDormand speelt de verdrietige, kwade, koppige en op wraak beluste moeder met enorm veel passie. De twee grote rollen naast haar zijn weggelegd voor Harrelson (goed als altijd) en politiehulpje Dixon (Sam Rockwell) die als first class white trash weinig van zijn leven bakt en de regels van de wet aan zijn laars lapt. De licht absurde typetjes zorgen met hun instabiele impulsiviteit voor een gek soort donkere humor, die nog het meeste weg heeft van een typische film van de Coen broertjes (wat dan weer opvallend is, want McDormand is de vrouw van Joel Coen). Ook lijkt de film iets weg te hebben van een Western; niet alleen qua setting maar ook vanwege de focus op een kleine groep mensen die in hun eigen wereldje met eigen regels met elkaar om moeten gaan. Het zou ook zo een toneelstuk kunnen zijn, wat je terugziet in de aandacht voor detail in de achtergrond en voor figuranten. Dit drama weet je meerdere keren te verrassen en het beste is dan ook om Three Billboards te zien zonder je al te veel in te lezen.