The Wolf of Wall Street

The Wolf of Wall Street

8
The Wolf of Wall Street

Eerst kwam DiCaprio met The Great Gatsby, en nog datzelfde jaar is hij te zien in de veelbesproken 3-uur-durende The Wolf of Wall Street. Regisseur Scorsese (bekend van klassiekers als Goodfellas maar ook van Shutter Island) is er wat langer tussenuit geweest met wat productie-werk en levert zijn eerste film sinds Hugo uit 2011 af. Verder verwachten we dat je al genoeg van The Wolf of Wall Street hebt gehoord, de film is namelijk niet weg te slaan uit de monden van de critici en iedereen is in rep en roer over de Oscarnomitatie voor Leonardo diCaprio, dat hem eindelijk zijn eerste beeldje zou moeten opleveren. Helaas grijpt hij er weer naast.

The Wolf of Wall Street is qua opzet opvallend gelijk aan een klassiek theaterstuk met een duidelijke driedeling. Simultaan volg je hoe beursmagnaat Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) zijn fortuin en glorie vergaart, verspild en uiteindelijk verliest. Het verhaal is gebeurd op het waargebeurde levensverhaal van Belfort, die in de jaren ’80 & ’90 een doel had: heel erg rijk worden. Belfort’s avonturen wordt gekleurd door mooie vrouwen en cocaïne, maar vooral ook door zijn beste vriend Donnie (Jonah Hill) en zijn grote liefde Naomi (Margot Robbie).

Dat The Wolf of Wall Street een visueel spektakel is staat buiten kijf. De scenes zijn groot en gevuld met alles wat prikkelend is voor de ogen. Voornamelijk is dat vrouwelijk naakt, maar ook prachtige boten, effecten die de talloze drugs die de personages slikken moeten nabootsen en meer van al dat moois. Helaas zorgt dit er wel voor dat The Wolf of Wall Street vooral gemaakt lijkt te zijn om leuk gevonden te worden en dat de kritieke boodschap (hoe hebzucht de economie in elkaar laat storten) een beetje verloren gaat. Dit maakt het geheel platter, maar Scorsese heeft zijn doel wel behaald. The Wolf of Wall Street duurt drie uur en gaat niet vervelen tijdens de lange zit. Wanneer jij en je vrienden dan ook flink wat tijd te vullen hebben (’n kater-zondag bijvoorbeeld) is The Wolf of Wall Street ‘n perfecte optie.