The Wizard of Oz

7.5
The Wizard of Oz

Als de film start hoor je meteen het bekende deuntje: “Somewhere… over the rainbow.” Niet alleen dit nummer maar ook de film zelf is talloze keren gespoofd, bijvoorbeeld in de bekende ziekenhuisserie Scrubs. Niet lang geleden is er in Nederland zelfs nog een musical van uitgekomen. Wij hadden de klassieker zelf nog nooit gezien, en op een luie dinsdagavond was het dan zo ver.

Over het verhaal hoef ik niet ver uit te wijden. Dorothy woont bij haar oom en tante en wenst voor een plek zonder problemen, waarna ze via een tornado met huis en al in het land van Oz belandt. Daar ontmoet ze een vogelverschrikker zonder brein, een blikken man zonder hart, een leeuw zonder moed en nog veel meer fantasievolle wezens, maar het enige wat Dorothy wil is terug naar huis. Uiteindelijk ontmoet ze de fameuze tovenaar van Oz die haar kan helpen, maar niet alles blijkt te zijn zoals ze dacht.

Het verhaal is natuurlijk doorspekt met moraal, maar zonder vervelend te zijn. Het feit dat de film uit 1939 komt schrikt vaak kijkers af, maar bij deze film merk je qua acteerprestaties en verhaal daar niets van. Vooral de bange leeuw en de constant struikelende vogelverschrikker zijn erg vermakelijk. De special effects zijn natuurlijk een stuk simpeler, maar voor die tijd erg kunstig gemaakt. De film is een musical, en dat weerspiegelt het decor duidelijk: als je goed kijkt zie je zelfs de geverfde achtergrondpanelen. Maar het mooiste is nog wel het kleurenpalet – zeker als je de geremasterde versie kijkt – wat effectief is toegepast. Voor een filmavondje is Oz misschien wat klef, maar zowel jong als oud kunnen deze film waarschijnlijk wel waarderen.