The Shape of Water

The Shape of Water

8.5
The Shape of Water

Menig fantasy-liefhebber zal wel eens van Guillermo del Toro gehoord hebben. Zijn bevreemdende horror-light heeft een herkenbare stijl; zijn bekendste film is waarschijnlijk Pan’s Labyrinth. Zijn nieuwste film is wederom fantasierijk – dit keer echter geen imaginaire werelden maar juist onze echte wereld met een vleugje magie en romantiek.

De ster in The Shape of Water is de stomme schoonmaakster Elisa (Sally Hawkins), die geduldig haar werk uitvoert bij een wetenschappelijk militair centrum in de jaren 60. Op een dag komt ze in aanraking met een mysterieuze watertank waar een niet-menselijk wezen in rondzwemt. Gedreven door onweerstaanbare nieuwsgierigheid bouwt ze een persoonlijke, bijna romantische relatie op met de meerman.

Een beetje absurd is het wel, maar juist doordat Elisa geen woord zegt vertelt haar gezicht meer dan duizend woorden (en emoties). Je wordt snel meegenomen in het sprookje – zo goed, dat zelfs de expliciete liefdesscènes eerder empathie dan afkeer opwekken. De mystiek sijpelt door in de thematiek door de gehele film: de kleur blauw, glazen met water en het feit dat de mens zelf grotendeels uit water bestaat zijn slechts enkele voorbeelden en metaforen. Qua stijl doet de film erg denken aan film noir, met sterke speling van licht, herkenbare oude muziek en klassieke ‘ongure steegjes’-decors. Ook de manier van acteren voelt een beetje ‘oud’ aan, in positieve zin. Het wezen zelf is flink geïnspireerd op het wezen uit de film Creature From the Black Lagoon, een absolute blockbuster in 1954. Laat voor deze film ruimte voor fantasie en ga niet af op logica, dan zal The Shape of Water je zeker weten te raken. Del Toro maakt de verwachtingen weer waar.