The Ref

6.5
The Ref

Deze niet zo bekende kerstfilm met Kevin Spacey als hoofd van een dysfunctionele familie leek ons een goede tweede kerstfilm voor dit jaar. Naast Spacey zijn er meerder bekende jaren ’90 gezichten te zien zoals Judy Davis, Christine Baranski, Denis Leary en J.K. Simmons, maar over het algemeen bestaat de cast uit onbekende acteurs. Ook de regisseur Ted Demme deed bij ons geen belletje rinkelen, desondanks komt The Ref aardig uit de verf.

Aan de ene kant hebben we het koppel Chasseur dat midden in een relatiecrisis zit, constant ruzie maakt en hun zoon van 15 verdient zijn zakgeld met chantagepraktijken. Aan de andere kant staat Gus (Leary), een simpele inbreker die nog éénmaal een job wilde doen. Doordat zijn plan niet loopt zoals gepland eindigt hij bij de familie Chasseur en besluit hen in gijzeling te nemen. Al snel krijgt hij genoeg van het constante gezeur van het koppel, en tot overdaad van ramp komt de hele chagrijnige familie ook nog op bezoek. Gus wisselt zijn rol als inbreker geleidelijk aan in voor scheidsrechter.

Hoewel het gekat tussen Spacey en Davis soms een beetje geforceerd overkomt moet je deze film vooral niet te serieus nemen: zoals veel jaren ’90 komedies is het soms wat over the top. Het is in ieder geval leuk om Spacey eens in een minder autistische rol te zien dan normaal. Het tempo zit, ondanks de vele dialogen, er goed in doordat meerdere verhaallijnen parallel lopen. Zo zien we nog iets van de chantagepraktijken van het zoontje, maar ook de acties van de politie op kerstavond. Stap voor stap kruipt de film naar een absurde climax, maar weet de grote clichés gelukkig te ontwijken. Dit maakt van The Ref een ontspannen, voor iedereen geschikte semi-kerstfilm waar je niet bijster intelligent voor hoeft te zijn.