The-Princess-Diaries

The Princess Diaries

6
The Princess Diaries

Soms, heel soms, kijken we nog wel eens een film op televisie. Dat is meestal uit nostalgische redenen, zo ook met The Princess Diaries. In geen enkele wereld is deze film echt goed te noemen, maar voor 2001 is dit zo’n typische film dat het alsnog een bron van entertainment kan zijn. De kapsels alleen al.

In The Princess Diaries krijgt de onhandige, nerdy en onpopulaire 16-jarige Mia te horen dat ze koninklijk bloed heeft. Niet van de USA helaas, maar van Genovia (“een klein landje tussen Spanje en Frankijk”). Ooit zal ze als enige erfgenaam de troon moeten bestijgen, maar daarvoor heeft ze eerst heel wat training nodig. Die krijgt ze van haar oma, de koningin van Genovia. Je raadt het al: driekwart van de film bestaat uit de klunzige Mia die opgevoed moet worden tot nette dame.

En eigenlijk is dat altijd wel leuk om te zien – ook al is het thema van klunzige vrouwen enorm jaren 00 (denk aan Bridget Jones of Legally Blonde, allen uit 2001). Natuurlijk bevat The Princess Diaries de verplichte make-over-scene, en heeft ze een nog geekier en lelijkere vriendin aan haar zijde (Heather Matarazzo, hier nog met blije staartjes maar die zes jaar later in de horrorfilm Hostel zou spelen). De film wordt sowieso wel gedragen door bekende namen, want Mia’s oma is Julie Andrews (Mary Poppins en Maria uit The Sound of Music) en Mia zelf wordt gespeeld door Anne Hathaway. Sommige ongemakkelijke scenes zullen herkenbaar zijn voor veel tieners (althans, degenen die rond 2000 tiener waren) en de algemene sfeer zou je mede door een paar goede onliners kunnen bestempelen als ‘gezellig’ – perfect voor een filmavondje dus, met een vleugje romantiek.