The Night Before

The Night Before

6.5
The Night Before

We komen er openlijk voor uit: wij zijn fan van de Seth Rogen clan. Niet iedereen kan de stonerhumor van Seth Rogen, James Franco, Jonah Hill en andere leden van de hechte Hollywood-vriendengroep waarderen, maar wie dat wel doet weet van tevoren wat je kan verwachten. Feest, drugs, chaos en vriendschap zijn meestal de thema’s in hun films. Voeg daar het thema kerst aan toe en je hebt een prima kerstfilm om een biertje of twee bij te nemen.

In The Night Before speelt Seth Rogen de hoofdrol, samen met Joseph Gordon-Levitt (bekend geworden met de jaren 90 serie 3rd Rock From The Sun) en Anthony Mackie. Rogen en Gordon-Levitt speelden al eerder hechte vrienden in de drama 50/50, die van dezelfde regisseur Jonathan Levine is. Al jaren hebben ze de traditie om op kerstavond hun vriendschap te vieren door flink door te zakken. Maar de jongens worden ouder en ze besluiten de traditie te stoppen. Voor de allerlaatste keer gaan ze de stad in, op zoek naar een underground feest dat de kers(t) op de taart moet worden.

Vriendschap is het sleutelwoord in The Night Before. Niet alleen dronkemansvriendschap, maar ook de moed om elkaar de waarheid te vertellen. Indirect is dat toch een mooie kerstgedachte, hoewel op een niveau van bromance en niet van relaties of familie. Het zijn dertigersproblemen in kerststijl. The Night Before draait om die ene uitgaansavond, maar voor Rogen’s doen blijft het nog vrij mild. Natuurlijk komt er drank en drugs aan bod, maar de bromance voert de boventoon. Tussen de wildere avonturen is er ook ruimte ingelast voor (moderne) kerstliedjes, verwijzingen naar bijbelpassages en een aardige dosis moraal. Al met al is de film vrij voorspelbaar, maar dat is eigenlijk wel prima – zeker als je bekend bent met de films van Rogen en co (juist dan, want er zitten meerdere inside jokes in de film verwerkt, zoals de hechte vriendschap tussen Seth Rogen en James Franco). Bovendien bestaat de cast uit leuke comedians zoals Jillian Bell (Workaholics), Lizzy Caplan en Mindy Kaling (The Office). Leuk om met een paar vrienden te kijken in december, maar niet het beste werk van deze makers.