The Descent

7
The Descent

Het horrorgenre kent enkele standaard verhaallijnen welke vaak – dit is niet per se negatief – tientallen keren worden herhaald. The Descent is er daar één van: een groep twintigers of dertigers die vast raakt te zitten in een onbekend gebied, waarna ze door mysterieuze wezens stuk voor stuk worden gedood. Maar op een of andere manier is het toch gelukt het plot eigen te maken.

Dat is onder andere gelukt door de hoofdpersonen uitgebreid te introduceren voordat ze aan stukken gereten worden. Later in de film ga je je dan toch meer bekommeren om het lot van dat zielige meisje. In deze introductie besluiten zes vrouwen van rond de dertig toeristische grotten te beklimmen. Uiteindelijk raken ze opgesloten zonder kaart, en blijken ze niet de enigen in de grot te zijn. Naast dit plot is er nog wat persoonlijk drama in verwerkt: een van hen heeft niet lang geleden haar man en kind verloren en het is maar de vraag of ze geestelijk sterk genoeg is voor de expeditie. Uiteindelijk blijkt dit zijspoor een verrassend goede uitwerking van de eindclimax te zijn.

Omdat er nu eenmaal geen licht in ondergrondse grotten schijnt is een groot deel van de film vrij donker. Zorg er dus voor dat je huiskamerlampen mooi gedimd zijn, want bij veel actiescènes zit je van spanning op het hoekje van de bank. Uiteraard zitten er een aantal mooie stingers in om je erbij te houden. Regisseur en schrijver Neil Marshall heeft hiermee een bijzonder leuke hack ‘n slash gemaakt, maar het blijft simpele horror dat netjes binnen de lijntjes blijft.