The Departed

The Departed

8.5
The Departed

Je hebt vast wel een film op je watchlist staan waar je nooit aan toe bent gekomen, omdat deze erg lang duurt. Bij ons was dat het geval met The Departed, een thriller van de geweldige regisseur Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street) en met meerdere topacteurs in de hoofdrol. Tien jaar na dato zijn we er eindelijk aan toegekomen en wat we al verwachtten werd waarheid: hadden we hem maar veel eerder gezien.

The Departed draait voornamelijk om twee mannen: Billy (Leonardo DiCaprio) en Colin (Matt Damon). Beiden hebben een vergelijkbare rol, maar toch tegenovergesteld. Billy is namelijk een agent die zich undercover aansluit bij een van de grootste criminele netwerken dat onder leiding staat van Frank Costello (Jack Nicholson), terwijl Colin juist is opgegroeid met Frank en namens hem een mol is bij de staatspolitie. Met elke stap die gemaakt wordt om Costello eindelijk op te kunnen pakken, komt er een nieuwe waarheid boven water. In dit kat en muisspel is de vraag wie wie is en wie je kunt vertrouwen.

In het eerste halfuur is het opletten geblazen, want het verhaal begint gefragmenteerd en DiCaprio, Damon en Mark Wahlberg, die ook een aardige rol heeft in het geheel, lijken best wel op elkaar. Maar als de basis eenmaal staat zal je ondergedompeld worden in de steeds complexer wordende netwerken en de vele lagen van de criminele onderwereld. Het is nauwelijks te voorspellen hoe de intriges gaan eindigen, dus je blijft echt tot de laatste minuut geboeid. Alle acteurs spelen goed, met als toppunt Jack Nicholson die weer een fantastische, maniakale bad guy speelt. De vrouwelijke bijrol wordt verzorgd door Vera Farmiga, die ondanks haar kleine rol in het geheel een uitzonderlijk sterk en uniek karakter neerzet. Zij is de stabiele, neutrale factor in een omgeving van leugens. Opvallend is de cameravoering, die de sterke personages nog eens goed aanzet. Toch kan niet alle lof naar Scorsese gaan, want The Departed is een remake van de Chinese film Infernal Affairs. Het verhaal lag dus al voor hem uitgestippeld. Daarnaast is vrijwel elke scène die een beetje raar, opvallend of in your face is, een idee van Nicholson geweest. Scorsese deed het deze keer dus niet alleen, maar The Departed is evengoed een ontzettend spannende film waarin het verhaal telkens maar dieper, complexer en verrassender wordt.