The Death of Stalin

The Death of Stalin

Sfeer:
8
The Death of Stalin

Al sinds ik  Con Air (1997) op tv zag ben ik gefascineerd door Steve Buscemi. Hij wordt vaak gecast als een lelijk, vervelend mannetje, maar het zijn juist die bolle ogen en grote mond die ervoor zorgen dat je hem niet snel vergeet. Bovendien is het een fantastisch acteur. Toen ik hoorde dat hij een politicus in de kielzog van Stalin speelt kon ik natuurlijk niet lang wachten om The Death of Stalin te zien.

The Death of Stalin vertelt het verhaal rondom de panieksituatie waarin de vriendjes van Stalin zich bevinden als hij plotseling sterft. Het groepje elitaire mannen bestaat uit verschillende politiek leiders met elk hun eigen belangen voor hun positie, dus het is niet vreemd dat ze allemaal hun slaatje uit Stalins dood willen slaan – ondanks dat ze stuk voor stuk beweren eeuwig trouw te blijven aan de wijlen dictator. Hoewel deze pikzwarte komedie niet historisch correct is, hebben veel van de (politieke) gebeurtenissen wel degelijk plaatsgevonden.

Tegelijkertijd is het ook een enorm Amerikaanse verbeelding van gebeurtenissen, terwijl de schrijver/regisseur een Schot is. De beelden zijn sterk gestileerd en iedereen spreekt een vorm van Engels; Brits, Schots of Amerikaans. Dat laatste is een bewuste keuze geweest om het cliché van Engels met Russische accenten te vermijden (thank god) maar ook om de werkelijkheid na te bootsen: in het echt hadden de mannen ook allemaal verschillende accenten omdat ze uit alle hoeken van de Sovjet-Unie kwamen. En dan is dat Amerikaanse eigenlijk zo erg nog niet. Zeker niet met Buscemi, die de geniepige Nikita Khrushchev speelt: kalend, gevoelloos en een enorme kletskous. Een andere opvallende rol is die van Jeffrey Tambor (vooral bekend van Arrested Development) die op heel komische manier een wijsneus speelt die zichzelf veel te serieus neemt als mogelijke opvolger van Stalin. De groep mannen zijn net een stel jongens die vechten om de aandacht van het mooiste meisje van de klas, en als het meisje verhuist vechten ze door om haar achtergelaten bezittingen. De humor zit hem dan ook in de vele gesprekken en het gekissebis – een schril contrast met de serieuze historische context. Dat The Death of Stalin in meerdere landen verboden werd is niet zo gek. Soms kan de film wat traag worden door gebrek aan actie, maar door het sterke acteerwerk en het sfeertje dat met vlagen doet denken aan de Coen broertjes blijft The Death of Stalin nog wel even in je hoofd zitten.