The Circle

The Circle

5.5
The Circle

In 2013 verscheen het boek The Circle wat met luid applaus werd ontvangen. Het is namelijk een dystopisch verhaal waarin de trend van hedendaagse technologie wordt doorgezet tot een wereld waarin privacy niet meer bestaat. Hoewel de ideeën uit het boek interessant zijn, is het verhaal matig. Wij waren dus wel benieuwd hoe de film het er vanaf brengt.

De hoofdrol is weggelegd voor Emma Watson als plattelandse, slimme meid die aan de bak gaat bij een mega ICT-bedrijf: The Circle. Daar leert Mae hun bijzondere manier van werken, dat onder andere bestaat uit constant status updates geven op het interne sociale platform en zo open mogelijk over jezelf praten. Wanneer er een nieuwe technologie gepresenteerd wordt waarmee alles en iedereen constant in de gaten gehouden kan worden heeft de baas (Tom Hanks) inmiddels al zo goed op haar ingepraat dat ze eigenlijk al gehersenspoeld is en zonder twijfel meedoet aan een ontwikkeling die meer veiligheid moet garanderen, maar je wel je privacy kost.

The Circle geeft je een heel sterk onderbuikgevoel. Hoewel je eigenlijk alleen de utopische kenmerken ziet en er weinig argumenten tegenin te brengen zijn, vreet van binnen het gevoel dat er toch iets niet aan de haak is. Dat maakt van de film (en het boek, dat dat nog veel meer heeft) een intrigerend verhaal en verklaart ook hoe Mae zo makkelijk te indoctrineren is. Zoals bij meer boekverfilmingen moet er een keuze gemaakt worden in de nadruk op persoonlijke ontwikkeling of op het thema van het verhaal, en The Circle koos voor het laatste. Het gevolg daarvan is dat de personages erg plat blijven en (ironisch genoeg) geen eigen wil lijken te hebben – terwijl dat juist zo belangrijk is in het oorspronkelijke verhaal. De muziek van Danny Elfman geeft de Google-achtige futuristische sfeer van de high tech campus nog wel wat energie mee, maar eigenlijk zit de film erg cliché in elkaar.