Split

Split

8
Split

We hadden gemengde gevoelens toen we deze film uitkozen om onze zaterdagavond mee te vullen. Het is een film van M. Night Shyamalan, de meester van de plottwist. Maar aan de andere kant gaat deze film over psychologische stoornissen, en laten we nou net een psycholoog in het publiek hebben zitten. Je weet van tevoren dus dat het de zoveelste vertekening zal zijn van serieuze aandoeningen. Toch lieten wij ons niet uit het veld slaan, mede omdat James McAvoy als hoofdpersoon in Filth al liet blijken hoe goed hij is in het tonen van verschillende gezichten.

Op een dag worden drie meisjes gekidnapt door een man. Hij blijkt een aandoening te hebben: soms is hij een serieuze man met smetvrees, soms lijkt hij een kind van zes en weer op andere momenten lijkt hij zich een vrouw te voelen. Hij heeft een gespleten persoonlijkheid. Terwijl twee van de meisjes het houden bij hysterisch gedrag is Casey, de grootste emo van het stel, verstandig en probeert ze in te praten op de verschillende personages om een ontsnappingsmogelijkheid te vinden.

Naast de verhaallijn van de meisjes zien we ook hoe de man bij een psychiater loopt, waar we een beter beeld krijgen van zijn ziekte. Enerzijds is Split dus een spannende ontvoeringsfilm, anderzijds een psychologische sciencefiction. McAvoy speelt zijn rollen subliem; moeiteloos wisselt hij van personage en je hebt eigenlijk nauwelijks in de gaten dat het telkens dezelfde acteur is – behalve dat hij hetzelfde uiterlijk behoudt. Ook het meisje, Anya Taylor-Joy, is erg goed. Door de interessante cameravoering blijft de film spannend om te zien, ondanks dat er toch niet veel actie in zit. Het einde is niet wat je verwacht van Shyamalan, want er zit niet echt een plottwist in. Of is het weglaten van een plottwist nu juist een twist? Toen we lazen dat Split zich in dezelfde fictieve wereld als Unbreakable afspeelt, een film van Shyamalan uit 2000, werd er in ieder geval veel duidelijk. En dan blijken er stiekem best veel referenties naar Unbreakable te zijn. De filmmaker heeft zelfs al aangekondigd dat er mogelijk een deel drie komt dat beide verhalen samenbrengt. Split kijk je dus het beste na Unbreakable en is een tikje bovennatuurlijk, maar het draait vooral om de thematiek. En daarmee is het best een vermakelijke film.