Tina (Alice Lowe) and Chris (Steve Oram) in Ben Wheatley’s SIGHTSEERS. Photo credit: Ben Wheatley. An IFC Films release.

Sightseers

6.5
Sightseers

Elk land heeft zo zijn eigen typische cinema, en het Verenigd Koninkrijk is hierop gelukkig geen uitzondering. Sightseers, een tot de nok toe met zwarte, Britse humor gevuld drama bleek een topper in de Britse cinema te zijn. Het door de hoofdrolspelers geschreven plot staat bol van absurditeit en wordt natuurlijk gebracht in ‘t heerlijke accent.

Sightseers gaat over een jong koppel, Chris (Steve Oram) en Tina (Alice Lowe), die op hun eerste vakantie gaan. Nadat de camper is ingepakt en afscheid is genomen van Tina’s nare moeder blijkt echter al snel dat Tina Chris niet zo goed kent als ze eerder dacht. Als vervolgens een asociale toerist onder hun camper komt is het hek helemaal van de dam en volgt een vakantie om nooit meer te vergeten.

Het intelligente script wordt prachtig naturel neergezetten door Oram en Lowe, die deze dus ook zelf hebben geschreven. Daarnaast heeft Sightseers een eigen, haast hypnotiserende, stijl die je volledig in het verhaal zuigt. De beelden van het Engelse platteland zijn pittoresk en zetten een bepaalde leegte neer die goed past bij het plot. Ook is er gekozen voor een nogal experimentele soundtrack die het geheel compleet maakt. Aan Sightseers heb je dus een prachtige film, maar met een voorwaarde. Je moet namelijk wel gewend zijn om cultfilms te kijken. Het tempo – alhoewel de film van mij nog langer mocht duren – ligt laag en het verhaal wordt niet zo duidelijk afgerond als bij Hollywoodfilms. Dit zorgt ervoor dat Sightseers aanzet tot denken, maar als je ‘n film hebt aangezet om lekker te ontspannen is dat natuurlijk geen porem. Voor een avond met vrienden en familie zou ik Sightseers dan ook niet meteen aanraden. Wanneer je echter wel in het diepe wil duiken krijg je met Sightseers een film die je voorlopig niet meer los zal laten.