Severance

Plot: / / /
7
Severance

Het koste wat moeite om deze film op te snorren, maar na het lezen van de IMDb pagina van Severance moesten we hem gewoon zien. Severance is alles wat wij leuk vinden: Brits, over-de-top gore en melige, zwarte humor. Daarnaast was het ook nog een wild card, omdat niemand van de cast of crew een grote naam is. Eigenlijk zijn dat soort films het leukste, aangezien je dan in een verhaal kan kruipen zonder afgeleid te worden door wat je weet van acteur A of je mening over de eerdere films van regisseur B. Severance bleek wat rommelig en zat vol horror-clichés, maar is voor z’n genre (of een filmavond!) een aanrader.

Het idee van Severance begint al heerlijk campy. In de bossen van Hongarije gaat een stel collega’s van wapenfabrikant Palisade gezellig op teambuilding weekend. Zoals een goede horror beaamt zijn de karakters zo dun als vliespapier en worden ze kort even voorgesteld in de tijd totdat het team de lodge in het bos bereikt. Alles zit erin: het nerdy dikkertje, de bazige hot chick, de ambiteuze gladjakker en onze favoriet, de feestende stoner (Toby Stephens). Helaas blijkt al snel dat niet alles in de haak is in het bos en is het aan de collega’s om te ontsnappen van een stel gestoorde Hongaren.

Laten we voorop stellen dat Severance nergens echt goed is. Hij is plat en speelt soms raar met het tempo (sommige scenes duren erg lang, terwijl andere voorbij vliegen). Als liefhebbers van het genre kunnen wij dat Severance wel vergeven, maar een dergelijke film kan natuurlijk nooit een hoog cijfer halen. In vergelijking met veel andere horror is hij wel iets realistischer (de moordenaars hebben bijvoorbeeld wel een motivatie en zijn niet compleet random moordlustig) en het Britse acteerwerk maakt ook veel goed. Op een of andere manier wordt een gory horror toch nooit zo plat wanneer iedereen een Brits accent heeft. Wanneer je een gedegen kwaliteitsfilm wil zien of echt bang wil worden van een horror moet je niet bij Severance wezen, maar als je wilt lachen om foute horror á la Evil Dead II (heel leuk in een groep) maak je met Severance de juiste keuze.