Se7en

8.5
Se7en

Wie kent hem niet? Dé spannende 90’s thriller door de beroemde regisseur David Fincher (nooit van gehoord? Dan zegt Fight Club enBenjamin Button je vast wel iets). Wij besloten hem for old times sakenog een keer te kijken, want laten we eerlijk zijn: we waren nog jonkies toen we deze voor het eerst zagen. En eigenlijk is het zien van een jonge Brad Pitt en Morgan Freeman ook erg leuk.

In Se7en worden twee detectives, een groentje en een bijna-gepensioneerde, op een moordzaak gezet. Al snel blijkt dat het gaat om een seriemoordenaar die de Bijbelse zeven zonden gebruikt als motief. De detectives lopen steeds een stap achter op hem, en de frustratie loopt met name bij de jonge Pitt hoog op. Langzaam naderen ze de zevende en laatste moord, wat voor zowel de cops als de kijker een goed doordacht plan blijkt te zijn.

De film zit steengoed in elkaar: de manier waarop scènes worden verbonden, de spanning die steeds hoger oploopt en de sfeer die steeds grimmiger wordt. De chemie tussen Freeman en Pitt is in de dialogen duidelijk voelbaar, net als de haat jegens de seriemoordenaar (Kevin Spacey, die overigens net als altijd een geweldige psychopaat speelt. Dat is wel eens anders geweest, zoals in The Ref). Tijdens de productie heeft Fincher talloze pagina’s aan background story voor verschillende personages geschreven, wat deels reden zal zijn van het sterke verhaal. Inmiddels is Se7en een beetje outdated maar ook al ben je bekend met de clou, het blijft spannend. Heb je Se7en nog niet gezien? Ga dan als de wiedeweerga kijken en probeer elke vorm van spoilers te vermijden! Let er wel op dat, zeker voor in de jaren ’90, er wat verminkte lijken in voor komen. Het is geen Saw, maar als je een gevoelige maag hebt of onder de 12 bent is het toch een no go.