perfect-sense[1]

Perfect Sense

5.5
Perfect Sense

Een wereld waarbij men niet meer kan ruiken, horen, proeven, zien? Dat is de premise van het Britse drama Perfect Sense. Op zich een spannend plot en een interessante keuze om dit uit te voeren als een drama, aangezien actiefilms vaak met dergelijke end of the worldscenario’s aan de haal gaan. Helaas komt theorie niet altijd overeen met de praktijk en dat is met deze film weer eens bewezen.

In de film volgt men epidemiologist Susan (Eva Green), die tijdens een epidemie chefkok Michael (Ewan McGregor) ontmoet. Zowel Susan als Michael is niet de gemakkelijkste in de omgang maar ze voelen zich tot elkaar aangetrokken in deze onzekere tijd. Verfrissend aan de film is dat nergens wordt uitgelegd hoe de vreselijke ziekte precies is ontstaan en de wetenschapper niet als deus ex machina wordt ingezet om het virus te verslaan. Ook is het cameragebruik best stilistisch te noemen. De lijst met minpunten is echter groter, met vooraanstaand het slome spel van Eva Green. Nergens is zij de meeslepende vrouw die mij doet meeleven met het lot van de geliefden en haar gevoel voor drama blijft zeer oppervlakkig.

Daarnaast komt de film ook erg sloom op gang en weet het tempo later niet op te krikken. Nu is een langzame film niet meteen een doodzonde, maar als hij ook nog eens wordt volgestopt met preachy beelden van de ondergang van de wereld is dat de druppel die de emmer moet overlopen. Een laatste redding zou kunnen liggen in het feit dat dit liefdesverhaal is, waar de erotiek af kán spatten. Maar helaas, deze film is prima te bekijken met je (schoon)moeder – wat wij ook hebben gedaan – en preutse vrienden. Al met al een leuk concept, wat niet uit de verf komt.