only lovers left alive

Only Lovers Left Alive

7.5
Only Lovers Left Alive

Regisseur Jim Jarmusch is een oude rot in het vak, maar ik ken hem vooral van zijn iets recentere werk als Broken Flowers. De reden dat Only Lovers Left Alive op het kijklijstje stond was echter vooral vanwege de belofte dat het een muzikale, alternatieve vampierenfilm is. En die zie je niet zo vaak. Plaats de immer mooie Tilda Swinton en Tom Hiddleston (Loki uit de Avengers, High-Rise en Crimson Peak) in de hoofdrol en je ben gegarandeerd van iets leuks om naar te kijken.

De twee spelen Adam en Eve (dat kan geen toeval zijn, zou je denken, maar volgens Jarmusch is het geen opzet), twee romantici die al eeuwen meegaan. Terwijl Eve haar vampierenbestaan in Marokko heeft, is Adam een muzikant in Amerika met een flinke depressie. Het koppel komt weer eens bij elkaar – ze zijn tenslotte geliefden – wanneer plots het zusje van Eve op de stoep staat (Mia Wasikowska, ook uit Crimson Peak). En dat is niet de makkelijkste, aangezien je als vampier nauwelijks ouder wordt en Mia vastzit in de pubertijd.

Only Lovers Left Alive gaat niet om glitterende-vampierenromantiek of enge bloedzuigende monsters, maar is een slepende film over (familie)relaties waarin de personageschetsen het verhaal voortstuwen.  Swinton en Hiddleston spelen bijna tegenovergestelden, maar hebben een ontzettend sterke chemie; precies als geliefden die al heel lang bij elkaar zijn, maar dan in nog vrij jonge lichamen. De muziek heeft eigenlijk de derde hoofdrol, niet alleen doordat Adam muzikant is maar ook in de montage: soms kan je minutenlang kijken naar een reeks beelden met – al dan niet diëgetisch – slepende stonermetal in de voorgrond. De visuele stijlkeuze is ook opvallend: de film zit boordevol cliché gotische lettertypes, jaren 80 fades en montagereeksen. Ook al komt de film uit 2013, hij voelt soms wat gedateerd aan. Mijn gok is dat Jarmusch dit bewust heeft gedaan, omdat met het eeuwige leven van de vampiers zij zelf ook vasthouden aan dingen uit ‘betere tijden’ (zo belt Adam nog met een jaren 80 huistelefoon en verzamelt hij stokoude gitaren). Cliché met een knipoog dus, wat tevens wat humor in het drama gooit. Desondanks is Only Lovers Left Alive wel een metafoor voor serieuze thema’s als drugsgebruik, depressie en verslaving. Een unieke vampierenfilm dus, die vooral heel fijn is om bij weg te zwijmelen.