One-Hour-Photo-robin-williams-essentiel-series[1]

One Hour Photo

7.5
One Hour Photo

Ik heb als kind altijd één idool gehad: Robin Williams. Natuurlijk kwam het hard aan toen hij in 2014 plotseling overleed, maar vreemd genoeg heb ik nooit ál zijn films gezien. Deze kon ik er weer eentje afvinken: One Hour Photo. Williams is vaak op z’n best in een onvoorspelbare, nare rol (bijvoorbeeld in Death to Smoochie) en dat doet hij als eenzame foto-ontwikkelaar in One Hour Photo alweer ontzettend goed.

De baan is 14 jaar later nauwelijks meer voor te stellen, maar in 2002 was het ontwikkelen van fotorolletjes nog een vak apart. Zo’n ontwikkelaar vond je in de meeste grote supermarkten, en Sy Parrish is de meest eenzame variant ervan die je maar kan voorstellen. Hij kent zijn klanten van binnen en van buiten en stelt hoge eisen aan zijn vak, maar hij krijgt natuurlijk wel een exclusief kijkje in tientallen privélevens. Hij raakt specifiek geobsedeerd met de familie Yorkin, waarvan de moeder en haar zoontje vaste klant bij hem zijn. Zijn obsessie is ongevaarlijk, totdat hij per toeval een geheim ontdekt.

Met vettig geblondeerd haar en een te grote bril heeft Williams een echt ongelukkige uitstraling, maar naarmate de film vordert wordt hij steeds creepyer. One Hour Photo is een vrij rustige film, maar toch weet Williams je te boeien. Je merkt dat hij sociaal niet helemaal in orde is, maar je kan je vinger er niet precies op leggen. De Deense Connie Nielsen speelt Nina Yorkin prima, maar haar rol is dan ook niet zo groot. Nee, echt alle aandacht gaat naar Sy the photo guy. De kille belichting van de mega-supermarkt en de afstandelijke houding van zijn collega’s maken de sfeer er niet prettiger op, waardoor de film nog meer onder je huid gaat zitten. Ondanks het eenvoudige verhaal is One Hour Photo geen formulefilm; er wordt weinig voorgekauwd en je moet je echt in de personages verplaatsen om het hele verhaal mee te krijgen. Dit psychologisch drama met thriller-elementen is niet de beste film uit Willams’ repertoire en voelt een beetje gedateerd, maar is zeker het kijken waard.