Moonwalkers

Moonwalkers

7
Moonwalkers

Geef ons de jaren 60, Rupert Grint (Ron Wemel uit Harry Potter), een felgekleurde filmposter en wij zijn helemaal om. Dat dit de eerste en enige film is van deze regisseur en schrijver is natuurlijk een risico, maar daar bleken we ons achteraf geen zorgen om hoeven te maken. Bovendien sluit het thema goed aan bij een bijzondere gebeurtenis afgelopen maand: het in de ruimte schieten van een Tesla-auto. Moonwalkers gaat namelijk over het scène zetten van de maanlanding.

Het is 1969. De onhandige Jonny (Rupert Grint) is een bandmanager met weinig geld. Per ongeluk komt hij in contact met Kidman (Ron Perlman) die hem aanziet voor een filmproducent en hem een flinke smak geld belooft als hij Stanley Kubrick kan regelen om de maanlanding in scène te zetten – voor het geval dat de echte maanlanding niet lukt. Jonny ziet alleen maar dollartekens en met behulp van zijn netwerk, gladde babbel en veel bluf probeert hij samen met Kidman en zijn hippie-huisgenoot in een race tegen de klok de filmproductie op gang te brengen. Het mag voor zich spreken dat dat niet van een leien dakje gaat.

Moonwalkers is een klassieke actiekomedie: een lekker tempo, verbale en visuele humor, en twee tegengestelde hoofdpersonages die aan het eind van de film toch dichter bij elkaar zijn gegroeid. Grint speelt een zelfde soort type als Ron Wemel maar dan een tikje zelfverzekerder. Van Perlman zijn we gewend dat zijn karakteristieke gezicht vaker in komische actiefilms verschijnt (Hellboy), maar nog nooit zo knullig als hij hier is – op een positieve manier. Met als toppunt Perlman aan de drugs. De humor doet erg Brits aan, maar dan in een light-versie. De jaren 60 zijn ontzettend overdreven met overal felle kleuren, rare hippies, een stevige soundtrack (met moderne muziek, dat dan weer wel) en natuurlijk de verplichte drugstrip, en is daarmee een soort satire van het tijdperk. Dat de regisseur geen grote Hollywoodnaam is draagt ook bij aan dat succes, want het systeem van geldbeluste producenten wordt ook flink op de hak genomen. Hoe absurd het verhaal van Moonwalkers ook is, je gaat er toch even bij stilstaan: is de maanlanding wel echt gebeurd?