4b978925c325e[1]

Moon

6
Moon

Het is altijd een teleurstelling als een film die goede reviews krijgt en een van je favoriete acteurs bevat toch tegen blijkt te vallen. Moon, een drama sci-fi, met Kevin Spacey (alleen ‘n stem in deze film) deed dat jammer genoeg. Hoewel het verhaal sterk is, bleek de uitvoering langdradig en oppervlakkig tegelijkertijd. Helaas!

Moon speelt zich af in een wereld waar groeiende energie tekorten niet langer een probleem zijn. Dankzij een soort grasmaaiers op de maan die energie verzamelen, is er namelijk ruim voldoende energie om de aarde draaiende te houden. Deze grasmaaiers moeten natuurlijk wel onderhouden worden en dat is de taak van Sam Bell (Sam Rockwell) die een drie jaar durend contract heeft ondertekend om op de maan te wonen en te werken.

Om niet meteen te negatief te worden – Moon heeft er immers een voldoende uit weten te slepen – de beelden van de maan zijn prachtig. De immense bol benadrukt de eenzaamheid van hoofdpersoon Sam en ook herhalende muziekthema’s voegen hier alleen maar aan toe. Helaas blinkt Rockwell niet uit in zijn rol als naamgenoot Sam. Het is natuurlijk ‘n veeleisende rol, aangezien hij in praktisch elke scene zit en deze ‘in z’n eentje’ moet dragen, maar dat is geen excuus voor oppervlakkig spel. Nergens maak je als kijker een echte connectie met Sam, waardoor zijn issues mij eigenlijk weinig interesseerde. Daarbij is Moon langdradig en voorspelbaar, terwijl de film nauwelijks anderhalf uur duurt. Het plot is leuk, maar niet erg origineel (check de fora op IMDB maar eens) en als de uitvoering dan niet perfect is, haalt Moon maar met hakken over de sloot een voldoende. Ik zou hem niet met je familie of vrienden op zetten, hoogstens als zij ontzettend veel van sci-fi houden of alles van Rockwell gezien willen hebben. Al met al is Moon een gemiste kans waar veel meer in had kunnen zitten.