Moana

Moana

7
Moana

Allereerst, om verwarring te voorkomen: in Europa is deze film bekend onder de naam Vaiana. Disney vond het blijkbaar nodig om onnodig verwarring te zaaien door met verschillende namen te werken – hoewel dat in Italië nog wel begrijpelijk is gezien een gelijknamige bekende porno-actrice. Moana staat daar gelukkig los van en is de meest recente animatiefilm van Disney, die in de PR-periode vooral geprezen werd om de fantastische animatietechnieken van water en haar. En terecht, want behalve het prima verhaal ziet het er verbluffend uit.

Disney keert terug naar de sferen van Pocahontas met het verhaal over Moana, een meisje dat opgroeit in het historische Polynesië (een groep eilanden in de Stille Oceaan). De natuur op het eiland laat de bewoners in de steek waardoor de landbouw en visserij steeds vaker mislukken. De legende gaat dat het de schuld van halfgod Maui is, die een vloek over de eilandengroep heeft  laten rusten. Als Moana in het einde van haar puberteit zit besluit ze op te komen voor haar volk en haar eiland en vaart ze de zee op, op zoek naar Maui.

In die reis zijn er eigenlijk vier hoofdrollen: Moana, haar domme kip die als verstekeling mee is, Maui (ingesproken door Dwayne ‘The Rock’ Johnson), en de zee die Moana soms actief meehelpt. De wateranimaties zijn inderdaad fantastisch, en los van de typische cartoony vormgeving van mensen en dieren ziet het er levensecht uit. Moana is op en top Disney: hier en daar een catchy liedje (in het begin misschien wat teveel), een klassiek Disney-narratief (inclusief komisch bijrolletje in de vorm van de oerdomme kip) en zelfs verschillende letterlijke verwijzingen naar eerdere Disneyfilms. Dat is vooral zo met Aladdin en De Kleine Zeemeermin, en niet zonder reden: de regisseurs van Moana hebben die twee films ook gemaakt. Leuk voor de jonge én oudere kijkers dus. Moana is niet erg bijzonder, maar toch weet de film op een paar punten te verrassen. Leuk weetje: de hele stemmencast heeft zijn roots liggen in Polynesië.