Lock, Stock and Two Smoking Barrels

7.5
Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Een paar weken terug was het Koningsdag, al een van mijn favoriete feestdagen sinds het nog gewoon Koninginnedag heette. Op Koningsdag ga ik het liefst zo vroeg mogelijk de stad in om langs alle kleedjes de leukste spulletjes bij elkaar te scharrelen. Iets waar we altijd naar op zoek zijn zijn DVD’s en vandaar dat we Lock, Stock and Two Smoking Barrels meenamen toen iemand hem voor een paar cent had liggen. Ik ben altijd even huiverig als ‘ie dan de DVD-speler ingaat, maar gelukkig bleek het schijfje met Guy Ritchie’s speelfilm-regie-debuut het prima te doen!

Lock, Stock and Two Smoking Barrels begint met het verhaal van vier vrienden die met een potje poker heel veel geld kunnen verdienen, zolang ze de hoge begininzet maar bij elkaar kunnen verzamelen. Alle vier de maten leggen wat in, maar als het tijd is voor de beslissende ronde blijkt dat het huis vals speelt – en staat Eddy (Nick Moran) ineens diep in de schuld bij Hatchet Harry (P.H. Moriarty) een notoire achterbuurt-baas. Tijd voor een kat-en-muis-spel, maar niet alleen tussen de vriendengroep: Harry zelf heeft interesse in twee luxe geweren en de buren van de vrienden zien wel wat in het overvallen van de lokale wietdealers.

Wat Lock, Stock and Two Smoking Barrels in het begin wat lastig maakt is de grote hoeveelheid personages. Zoals Guy Ritchie in zijn latere films (Snatch, RocknRolla) ook heeft gedaan zet hij in zijn debuut een flink aantal types neer die allemaal bijnamen gebruiken en daardoor lastig uit elkaar te houden zijn. Maar na een halfuurtje zit je er prima in en dan is het ook leuk spotten naar jonge koppen van bekende actiehelden zoals Jason Statham en Vinnie Jones. De stijl is qua kleur- en cameragebruik nu misschien iets achterhaald, maar vergeet niet dat Ritchie destijds een van de eerste was en met Lock Stock het genre “Britse gangsters maken er een potje van” eigenlijk op de kaart heeft gezet. Die klassieke status maakt van Lock, Stock and Two Smoking Barrels een must-see, zeker met een groep die je blij kan maken met jolig geweld – of dat nou je vrienden of je familie (+16) zijn.