Listening

Listening

5
Listening

Films, series en boeken over wetenschappelijke technieken die op het randje van sciencefiction staan heb ik altijd interessant gevonden. Neem bijvoorbeeld Gattaca, die een fantastische blik op de mogelijke toekomst werpt. Ik dacht met Listening weer zo’n film gevonden te hebben. Qua thema was het precies wat ik verwachte, maar de vormgeving is tenenkrommend slecht. Over de wetenschappelijke inbedding nog maar te zwijgen.

Een paar hoogintelligente studenten heeft naast hun verplichte colleges nog een eigen hobby: ze bouwen een machine dat gedachten moet gaan lezen. Blijkbaar volgen ze een bijzonder vak want ze zijn van alle markten thuis: solderen, programmeren, medicatie, nanotechnologie en neurologie is een greep uit de vaardigheden die ze beheersen. Tot zo ver de geloofwaardigheid. Maar dat is niet alles: ze slagen erin om hun machine te bouwen en al snel belandt de technologie in verkeerde handen. Ze dreigen een balletje aan het rollen gebracht te hebben dat de vrije wil wereldwijd in gevaar brengt.

Voor de sci-fi kenners onder ons doet dit verhaal van studenten die de wereld veranderen misschien denken aan Primer, behalve dat die film daadwerkelijk spannend is en wetenschappelijk gezien geloofwaardiger is. In het eerste halfuur van Listening word je geconfronteerd met kartonnen personages, goedkope kleurfilters en clichématige character building. De dynamiek tussen de personages wordt wel beter naarmate het einde in zicht komt, mede doordat het verhaal een weg in slaat die je waarschijnlijk niet verwacht. Juist als je denkt dat het nog wel goed komt met Listening eindigt het met alweer een wetenschappelijke flater die de term ‘science fiction’ geen eer aan doet. Listening heeft een interessant debat over privacy en machtsmisbruik als overkoepelend thema, maar dit is erg mager uitgewerkt. Als de beginnende regisseur/schrijver Khalil Sullins meer onderzoek had gedaan en niet helemaal los was gegaan met de kleurfilters had Listening nog een kleine voldoende kunnen scoren. Een gemiste kans.