Jumanji Welcome the the Jungle

Jumanji: Welcome to the Jungle

7
Jumanji: Welcome to the Jungle

Vroeger was mijn idool (zoals je dat in vriendschapsboekjes schreef) Robin Williams, en mijn favoriete film van hem was Jumanji. Toen ik hoorde dat er 22 jaar na dato een vervolgfilm kwam had ik gemengde gevoelens, want de trailer deed het lijken alsof het ging om een veel te flauwe komedie die geen eer aan het origineel doet. In het voordeel van de twijfel zagen wij Jumanji: Welcome to the Jungle in de bioscoop in 3D en werden positief verrast.

Het eerste shot is letterlijk het laatste shot van Jumanji, dus we gaan verder waar we 22 jaar geleden gebleven waren – maar dan met andere personen. Opnieuw slokt het spel iemand op, nu in de vorm van een computergame, en een paar jaar later wordt het teruggevonden door een paar tieners die moeten nablijven op school. Wanneer ze het spel opstarten komt de jungle niet naar hen, maar belanden zij in de jungle. En net als in het origineel moeten ze het spel uitspelen om weer terug te komen in de normale wereld. De grote komische noot in deze versie is dat de tieners het lichaam hebben gekregen van de personages in het spel; natuurlijk compleet de tegenovergestelde types als dat ze in het echte leven zijn.

De nerd wordt een extreem sterke man (Dwayne Johnson), de sporter wordt een onderdanige bioloog (Kevin Hart), het onzekere meisje wordt een sexy vrouw met karatekwaliteiten (Karen Gillan) en het populaire Instagrammeisje wordt een dikke man die goed is in kaartlezen (Jack Black). Johnson en Black zijn de komische sterren in het geheel, en Black is verrassend oprecht grappig als verwend tienermeisje, zonder dat het nodig is om onderbroekenlol uit de kast te halen. De humor komt echt voort uit de personages – hoewel Kevin Hart iets teveel probeert om grappig te zijn. Als je goed oplet zal je ook veel bekende gezichten in de bijrollen zien. De film laat het origineel in zijn waarde door slechts subtiele verwijzingen te maken, maar verder kent Welcome to the Jungle een geheel eigen stijl. Daardoor is de film ook prima los te kijken. Op sommige momenten had ik het idee dat het origineel iets enger was, maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen. Dit vervolg ziet er in ieder geval prachtig uit, de rode draad voelt zelfs een beetje aan alsof je een game doorloopt en er zit aardig wat spanning in verwerkt. Al met al een fijne familiefilm die prima vermaakt!