Al-Pacino-Robin-Williams-Insomnia-001[1]

Insomnia

7.5
Insomnia

Ik had niet verwacht Al Pacino en Robin Williams bij elkaar in een film te zien, maar Insomnia krijgt het voor elkaar. Niet het hele oeuvre van beide acteurs is van hoogstaande kwaliteit, maar met Christopher Nolan als regisseur (Memento, The Dark Night, Inception) moest het wel goed komen. En dat doet het: Insomnia is een film waarbij je wakker blijft.

Detective Dormer (Pacino) werkt samen met zijn partner aan een moordzaak in een dorpje in Alaska. Samen met lokaal agente Ellie (Hilary Swank) komt er snel schot in de zaak totdat Dormer een enorme fout begaat. De moordenaar (Williams) weet dit en chanteert hem zodat ze er beide heelhuids uit komen, maar dat betekent dat Dormer moet liegen en moet leven met die leugens. In het dorpje gaat gedurende enkele weken de zon niet onder en Dormer kan door slapeloosheid niet meer helder nadenken, wat zijn positie alleen maar vernauwt.

Al Pacino speelt de schijnbare good guy overtuigend, maar het is vooral interessant om Robin Williams in de rol als moordenaar te zien. Er is geen greintje moordlustigheid in zijn ogen te herkennen, maar des te meer wantrouwend word je als kijker. Swank’s rol als eigenwijze agente is helaas wat middelmatig geacteerd. Wie Christopher Nolan kent weet dat hij graag werkt met climaxen en openbaringen. Met mooie shots van het landschap in Alaska en doordacht gebruik van lichtval wordt de spanning opgebouwd en wordt je als kijker meegenomen in de verwarde slapeloze toestand van Dormer. Het is jammer dat het einde naar het actie-genre neigt na een relatief rustige speurtocht, maar zonder knallend eind is het natuurlijk geen Nolan. Zet deze film vooral op als je twee uur vermaakt wilt worden met een goede detective, zonder dat je hard mee hoeft te denken.