Inside Llewyn Davis

7
Inside Llewyn Davis

De Coen brothers hebben een sterke reputatie als filmmakers. Er zijn dan ook weinig films van dit duo die niet goed zijn aangeslagen. Eerder hebben we geschreven over Gambit en O Brother, Where Art Thou, maar de bekendste films van de broertjes zijn toch The Big Lebowski, Fargo en No Country for Old Men. Inside Llewyn Davis is een van de weinige films die we nog niet gezien hadden, dus is het logisch dat deze nog gekeken moest worden.

Llewyn Davis (Oscar Isaac) is een arme muzikant in de jaren ’60 die zijn leven op de rails probeert te houden. Zijn passie voor zijn gitaar is net zo groot als zijn vermogen om goede keuzes te maken klein is. Alles en iedereen waar hij mee te maken krijgt heeft te lijden onder zijn acties, en hij heeft er zelf onderhand ook wel genoeg van. Hoe het verhaal verder afloopt houden we nog even voor onszelf, maar we kunnen je verzekeren dat het einde je zal verbazen. Niet omdat het een grote ontknoping is, maar omdat het de gehele film veel meer symboliek meegeeft dan de eerste anderhalf uur doen lijken.

Symboliek is een herkenbaar punt van de Coen brothers, maar juist omdat het in deze film pas zo laat opvalt lijkt het uit het niets te verschijnen. Dat maakt de verhaallijn van Inside Llewyn Davis een beetje warrig, en zeker niet een van de sterkste verhalen van hen. De cinematografie is verder prachtig, en er zijn meerdere gevoelige folk songs aanwezig om even bij weg te dromen. Als je daar ook nog eens de knappe kop van Oscar Isaac bij ziet is het plaatje helemaal compleet. Als hij dan ook nog eens de halve film met een schattige kat rond zeult heb je alle elementen voor een hoofdpersoon om bij mee te leven. Net als in de meeste Coen films is John Goodman ook van de partij – als bad guy, hoe kan het ook anders – en speelt Justin Timberlake de concurrent van Llewyn. Met de acteurs en de sfeer zit het dus wel goed, maar inhoudelijk valt deze film een beetje tegen – tenzij je een diepe symboliek in het einde wilt lezen.