Hell or High Water

Hell or High Water

7
Hell or High Water

Wij kunnen een goede Western wel waarderen, zeker als zo’n baas als Jeff Bridges (The Big Lebowski, True Grit) er in speelt. Nou is het moeilijk om anno 2016 een echte Western te maken, want het Wilde Westen bestaat al lang niet meer, maar toch weet Hell or High Water dat typische sfeertje neer te zetten – compleet met paarden, bankovervallen en grote cowboyhoeden.

Koste wat kost (de vrije vertaling van ‘hell or high water’) moeten twee broers (Ben Foster en Chris Pine) een flink bedrag bij elkaar krijgen om het ex-gezin van een van de twee financieel te redden. Omdat de oudere broer een ex-crimineel is lijkt het overvallen van banken de beste methode, dus zo geschiedde. In west Texas, waar je banken nog kan overvallen met simpele pistolen en een bivakmuts, slaan ze hun slag. Er ontstaat een kat-en-muis-spel met ranger Marcus (Bridges) en zijn Indiaanse collega (die hij constant beledigt) die de twee broers op de hielen zitten.

De film speelt zich af in het heden maar de matige beschaving waar onze personages in leven doet denken aan zo’n 50 jaar terug. Texas wordt hiermee ook een beetje belachelijk gemaakt: wat je allemaal kan doen en er ook mee weg kan komen is eigenlijk te idioot voor woorden. Het typische Westernsfeertje is niet alleen te danken aan de gortdroge omgeving, Texaanse accenten en pistoolgevechten, maar ook door de setting van het verhaal: slechts vier personen spelen een echte rol en dat levert veel (goede!) dialogen op. Daaruit wordt de sterke band tussen de broers duidelijk, ondanks dat ze een hele andere kijk op de situatie hebben. Toch is die kleine setting en Bridges’ acteerwerk als chagrijnige cowboy (want daar heeft hij inmiddels heel wat ervaring in) niet genoeg om Hell or High Water de hele tijd spannend te houden. De film is langzaam maar er gebeurt te weinig om echt bij te blijven. Ook de ontknoping is matig, want de oplettende kijker heeft deze al op tweederde door. Regisseur David Mackenzie heeft hier ongeveer dezelfde fout gemaakt als bij Perfect Sense, waar in een goed verhaal kansen zijn blijven liggen. Hell or High Water is zeker geen slechte film, maar wij hadden er net iets meer van verwacht.