Get Out

Get Out

8.5
Get Out

Zoals meestal reflecteert de mediawereld de tijdsgeest. Zo ook nu: racisme is deze tijd weer een heet onderwerp, en de film Get Out werd geprezen om zijn unieke samenspel tussen horror en sociaalpolitieke thema’s. Ook al zagen wij deze film pas een half jaar nadat hij uit kwam, ik voorspel nu al dat deze altijd relevant zal blijven.

Rose en Chris hebben een gelukkige relatie en eindelijk zal Chris in een weekendje zijn schoonouders ontmoeten. Zij weten echter nog niet dat hij een donkere huidskleur heeft – iets wat de politiek correcte Rose ook nooit nodig vond om te vertellen. Op zich klikt het goed tussen Chris en de ouders van Rose, maar dat ze verschillende bedienden in huis hebben die allemaal donker zijn, maakt Chris toch zenuwachtig. Ook houdt Rose’s moeder er vreemde hobby’s op na en sinds Chris dat weet wordt het alleen maar vreemder in het afgelegen huis…

Get Out is het best te omschrijven als een psychologische horror. Je weet dat er iets op de loer ligt, maar wat precies en wat dat voor consequenties heeft is lange tijd onduidelijk. Het is de angst voor het monster dat mensen kunnen worden, wat de film beangstigend maakt. Met vlagen is het dus vooral een thriller, maar zowel qua verhaal als cinematografisch wordt je uiteindelijk royaal getrakteerd op een spannende, donkere horror. In het verhaal vind je veel verborgen symboliek die verwijst naar het verleden van slavernij en racisme, wat die extra laag geeft wat Get Out zo goed maakt. Regisseur en schrijver Jordan Peele, die zelf ook donker is, komt er zelfs mee weg om een komische bijrol in het verhaal te verwerken. Die staat totaal niet in de weg en zijn nuchtere maar bezorgde karakter benadrukt juist de absurditeit van de situatie waar Chris in terecht komt. Chris wordt gespeeld door Daniel Kaluuya, die sinds zijn verschijning in Sicario aan populariteit wint. Ten slotte is de soundtrack ook opvallend: klassieke orkestmuziek uit de hand van een componist die nog nooit eerder filmmuziek heeft gecomponeerd. Voor het feit dat dit het debuut van Peele is, had Get Out dus eigenlijk niet beter kunnen uitpakken.