Filth

8
Filth

Als je films als Trainspotting en Snatch wel kan waarderen, dan is Filth echt een aanrader. Deze Schotse productie staat onder leiding van Jon S. Baird en is gebaseerd op het boek van Irvine Welsh – de schrijver van Trainspotting. Zet de gladjanus James McAvoy (X-Men: First Class) in de hoofdrol en je hebt een vreemde, beklemmende film die op je af komt als een LSD trip.

De corrupte agent Bruce houdt wel van het ruige Schotse leven en gaat elk weekend flink los. Er zit een mogelijke promotie aan te komen, en om zoveel mogelijk kans te maken probeert Bruce al zijn collega’s tegen elkaar uit te spelen. Hij lijkt de onschuld zelve maar ondertussen kampt hij met drugsgebruik, mentale problemen en een verknipt beeld van zijn vrouw en dochter.

Qua filmstijl heeft Filth veel weg van Trainspotting: bijzondere cameravoering, donkere belichting en een hoog tempo, maar Filth blijft dichter bij de realiteit ondanks het grote aantal absurde tripscènes. Als je daar doorheen prikt gaat de film over de drang om geliefd te zijn, over verlies en zelfs een beetje over homoseksualiteit. McAvoy speelt de maniakale Bruce fantastisch en laat zien dat hij verschillende kanten van dezelfde persoon kan uitbeelden: van woest tot wanhopig en van verdrietig tot euforisch. Maar ook het verhaal zit sterk in elkaar, want er zit een mooie wending in die je niet snel ziet aankomen. De soundtrack is zeker noemenswaardig, want die bestaat uit verrassend veel bekende liedjes – vaak contrasterend met de bijbehorende scène – maar dan in een cover versie. Filth neemt je mee in het leven van een manipulatieve klootzak en pelt hem laagje voor laagje af tot je bij de echte Bruce bent aangekomen, gepaard met veel drugs, drank, seks en geweld. McAvoy lijkt geboren te zijn voor deze rol.