Fantastic Mr Fox

Fantastic Mr. Fox

8
Fantastic Mr. Fox

Iedereen heeft wel eens een verhaal van Roald Dahl gelezen of een verfilming ervan gezien. The BFG draait nu in de bioscoop, maar wij keken een iets oudere boekverfilming van Dahl. Of eigenlijk moet ik zeggen: de geanimeerde versie, want Fantastic Mr. Fox is een stop-motion film met poppen. Onder regie van Wes Anderson, die bekend staat om zijn prachtige, kleurrijke en vaak kinderlijke filmstijl (The Grand Budapest Hotel, Moonrise Kingdom en The Royal Tenenbaums) is het kinderverhaal over een vos en zijn gezin tot leven geblazen.

Mr. Fox heeft een lieve vrouw en een puberende zoon, maar leeft krap bij kas. Toch besluit hij te verhuizen naar een prachtige woning in een boom op een heuvel, vlak bij drie hemelen op aarde: de pluimveehouders Boggis, Bunce en Bean. Hij heeft zijn vrouw gezworen nooit meer op kippenjacht te gaan, maar een vos blijft een vos en samen met de simpele buidelrat Kylie gaat hij op rooftocht. De drie chagrijnige bazen ontdekken dat er wordt gestolen en doen er alles aan om de vossenfamilie uit te roeien. Daarmee heeft Mr. Fox niet alleen zijn gezin in gevaar gebracht, maar ook nog veel meer dieren die op en onder de heuvel wonen.

Fantastic Mr. Fox is een klassieke dierenepos met een modern randje. Dat merk je vooral in de humor, want in het herkenbare verhaal van goed tegen kwaad zitten subtiele grappen verwerkt. Zo vloeken de dieren met het woord ‘cuss’. Dat betekent op zich niets, maar op die manier kun je wel hilarische ruzies verbeelden (“Are you cussing with me?!”). Ook de enorme droogheid waarop Mr. Fox altijd zonder een greintje stress zijn mede-dieren aanspreekt is om te genieten – en dat zonder in banale humor te vervallen. Daarmee is deze animatie echt geschikt voor alle leeftijden. De poppen zien er prachtig uit (gemaakt met echt vossenhaar!) en de scènes met strakke kleurschema’s zijn soms net geschoten alsof het een cartoon is. De muzikale begeleiding is ook opvallend met aanstekelijke opera-achtige liedjes en deuntjes. Ten slotte krijgt de cast nog een portie lof, want met namen als Bill Murray, George Clooney en Meryl Streep ben je verzekerd van overtuigende stemmen. Er is gewoon weinig aan te merken op deze feelgood film; ga deze zien!