Er ist wieder da

Er Ist Wieder Da

7
Er Ist Wieder Da

Het is inmiddels lang genoeg geleden om grappen te mogen maken over de Tweede Wereldoorlog, en als de Duitsers het zelf doen, dan zeker. Natuurlijk kun je een gekke komedie maken over Hitler die in onze tijd terecht komt, maar het is toch veel leuker als je écht verkleed als Hitler de straat op gaat en de reacties van voorbijgangers filmt? Dat moet David Wnendt gedacht hebben, want Er Ist Wieder Da combineert documentaire met fictie om tot een – soort van – komedie te komen.

Zonder te weten hoe hij er terecht komt, belandt Adolf Hitler, volledig in uniform, in een speeltuin in het Duitsland van nu. We horen zijn gedachten en daaruit blijkt dat hij zich niet zomaar laat kisten. Hij gaat op onderzoek uit, leest bij over de 70 jaar die hij gemist heeft, en ontmoet een jonge journalist die hem een klein podium biedt in de media. Al snel valt heel Duitsland voor de ‘imitator’ en Hitler geniet maar al te graag van alle aandacht.

Er Ist Wieder Da is bestempeld als komedie, maar is net zoveel een sociaal experiment en maatschappij-kritisch drama. Daarvoor moet je even door de ontzettend flauwe Duitse humor heen prikken (had ik al gezegd dat de Duitsers geen humor hebben?) maar dan zie je interessante dingen gebeuren. Mensen op straat reageren heel verschillend op de verschijning van Hitler en de vraag die de film eigenlijk stelt is: wat voor band heeft Duitsland met haar eigen oorlogsverleden? De film is gebaseerd op een boek en wordt na een tijdje erg meta op verschillende manieren. Dat helpt om het thema bespreekbaar te maken, maar het geheel wordt erg rommelig. Ook is de balans tussen komedie en beklemmende semi-docu niet altijd optimaal. Desondanks speelt Oliver Masucci de rol van Der Führer fenomenaal, met in zijn kielzog de zenuwachtige journalist. Er Ist Wieder Da is vooral mooi om te zien vanwege de culturele vragen die het oproept, maar voor de lachspieren moet je deze film niet opzetten.