el dia de la bestia

El Día de la Bestia

Plot: / / /
7
El Día de la Bestia

Sinds Witching and Bitching hebben wij een nieuw genre ontdekt: de Spaanse horrorkomedie. Regisseur Álex de la Iglesia heeft in 1995 al kunnen oefenen op El día de la bestia, of The Day of the Beast, waarin een priester de apocalyps probeert tegen te houden. Het bijzondere aan dit genre is dat de Spanjaarden op de een of andere manier het voor elkaar krijgen om het horrorgenre niet eng te maken en je een grappig onderbuikgevoel te geven, zonder te vervallen in slapstick.

Priester Cura weet het zeker: op eerste kerstdag wordt de antichrist in Madrid geboren. Wanhopig probeert hij met de duivel in contact te komen door ‘duivelse dingen’ te doen, maar erg veel ervaring heeft hij daar niet in; hij komt niet verder dan mimespelers omver duwen en een boek uit een winkel stelen. Dan ontmoet hij een enthousiaste metalhead die hem graag wilt helpen en even later sluit ook een tv-presentator, die zogenaamd met het occulte in contact kan komen, bij het duo aan – alhoewel niet geheel vrijwillig. Samen rennen ze de race tegen de klok om de pasgeboren antichrist te vinden en te doden.

De priester is een ware antiheld: je ziet in zijn puppyogen dat het een goed mens is, dus kwaadaardig zijn lukt hem gewoon niet. Ook is hij een beetje wereldvreemd want hij heeft totaal niet door dat de tv-presentator een nepperd is. Die tegenstrijdigheid in zijn personage levert natuurlijk grappige situaties op. De vrolijke metalhead is een leuk bijrolletje en de knullige geluids- en greenscreeneffecten laten zien dat het allemaal niet zo serieus te nemen is. Daar zit wel een stevige soundtrack onder, voornamelijk bestaande uit metal. Inhoudelijk is het verhaal natuurlijk erg eenvoudig maar toch weet De la Iglesia aardig wat spanning op te bouwen naar een klassieke climax. En als de film dan afgelopen is, rijst gegarandeerd de vraag: was het allemaal echt gebeurd? Dat geeft El Día de la Bestia een extra pluspuntje, want ondanks de onschuldige toon van deze film blijft de gekke sfeer toch nog een tijdje in je hoofd hangen.