Den Skyldige

Den Skyldige

8
Den Skyldige

Eindelijk is het ons gelukt om het Internationaal Film Festival Rotterdam te bezoeken, en wel meteen goed met het ‘Decoded’ programma van CJP: drie verschillende topfilms op één dag. Althans, dat is de bedoeling, want de laatste film vonden wij flink tegenvallen (waarover later meer). De eerste van de dag, Den Skyldige (The Guilty) kwam juist hard binnen en is een zenuwslopende film waarin maar één persoon in één kamer te zien is.

Die persoon is Asger Holm, een agent die tijdelijk achter het bureau zit bij het Deense alarmnummer. Hij wordt gebeld door een vrouw die gekidnapt wordt, maar voordat ze kan vertellen waar ze zich bevindt wordt de verbinding verbroken. Hoewel het niet zijn taak is probeert Asger via verschillende lijnen opnieuw contact te krijgen met de vrouw, want haar situatie raakt hem duidelijk diep. Zo komt hij, stukje bij beetje via allerlei telefoongesprekken, erachter wat er precies aan de hand is met de ontvoering.

Met maar één hoofdpersonage dat zichtbaar is en slechts één ruimte (het 112 kantoor) is het bijzonder goed gelukt om de hele film lang spannend te zijn. Al vanaf de vijfde minuut schiet de spanningsboog omhoog en blijft daar tot de laatste scène. Vanzelfsprekend kan de acteur van Asger, Jakob Cedergren, geen steken laten vallen en dat gebeurt gelukkig ook niet. Al snel voel je aan wat voor type agent Asger is, maar toch blijft er een mysterieuze sfeer bij hem hangen en je merkt dat hij een flinke rugzak met zich meedraagt. Je leeft dus makkelijk met hem mee en doordat je niets van de hele ontvoering ziet wordt je fantasie – net als die van Asger – geprikkeld. Onbewust maak je toch een beeld van de ontvoering; daarin heeft Den Skyldige misschien nog het meeste weg van een goed boek. Maar juist het achterwege laten van dergelijke cruciale visuele elementen laat zien hoe gemedieerde informatie je perceptie stuurt: je gaat aannames maken. Dat is dan ook precies waarin Asger zijn gevoel en ratio uit elkaar moet proberen te houden. Indirect zegt deze film dus ook iets over het belang van de veelal bekritiseerde bureaucratie bij de politie. Daarnaast is het beeld ook erg interessant: donker, maar veel close-ups – met name van de ogen van Asger waardoor je in elke kleine spiertrilling zijn emotie kan aflezen. Het Deense Den Skyldige is dankzij het fantastische scenario gewoon superspannend en zal je zeker meeslepen tot aan het overdonderende einde.